بارگیری...
رایحه در طراحی داخلی و فروشگاه های مبلمان

رایحه در طراحی داخلی و فروشگاه های مبلمان

رایحه و حافظه به دلیل ارتباط تنگاتنگی که دارند می توانند خلق و خوی خاص یا تداعی خاصی را برانگیزند. رایحه های گوناگون در فضاهای متفاوت می توانند حالات مختلفی ایجاد کنند، از محرک و نشاط آور گرفته تا آرامش بخش. در یک محیط مسکونی، یک رایحه دلپذیر می تواند فضایی گرم و دلنشین ایجاد کند، همچنین می تواند به پوشاندن هر گونه بوهای ناخواسته مانند بوی آشپزی یا بوی حیوانات خانگی کمک کند. در محیطی با چیدمان مدرن به همراه داشتن رایحه ای تازه و خوشایند می توان افراد را برای مدت طولانی تری در محیط نگهداشت بطوریکه یکی از بارزترین تاثیرات رایحه بهبود محیط است. به گفته جما هاپکینز، کارشناس عطر، «زمانی که انتخاب می کنید از چه عطری استفاده کنید، در نظر بگیرید که چگونه با محیط اطراف خود هماهنگ می شود و اطمینان حاصل کنید که با خلق و خوی شما تکمیل می شود». زیرا حقیقتا با انتخاب رایحه های مناسب برای فضای خود، می توانید محیط را متناسب با روحیه و نیاز خود سفارشی کنید.

رایحه سفارشی برند شما هرچند نامرئی است، اما یک جنبه حیاتی از طراحی داخلی به شمار می آید. چرا که هرچه حواس بیشتری در طراحی داخلی گنجانده شود، محیط جذابتر خواهد بود. رایحه با سیستم لیمبیک مغز انسان مرتبط است که احساسات و عواطف را کنترل می کند و بیش از هر حس دیگری به شدت بر محیط و حال و هوای هر فضایی تأثیر می گذارد. رایحه تجربه را از دنیای اطراف غنی تر می کند و خلق و خو را تغییر می دهد، رایحه می تواند فرد را به خاطره‌ای دور برگرداند و حتی ممکن است به او کمک کند تا با افراد دیگر پیوند برقرار کند. با استفاده از رایحه در طراحی داخلی، معماران قادر به افزایش رضایت کاربر و حتی تشویق انواع خاصی از رفتار یا تجربیات احساسی هستند. تجربیات حسی انفجاری هستند و باعث ایجاد تغییرات عمده در تفکر می شوند و طراحی های داخلی مدرن تری ارائه می دهند. امروزه، این تعامل یک محصول یا مکان با مخاطب است که تجربه نهایی را هدایت می کند.

رایحه جزء لاینفک طراحی داخلی شده است و به اندازه رنگ، نورپردازی و قرارگیری استراتژیک مبلمان مورد توجه قرار گرفته است. یک رایحه دلپذیر در فروشگاه مبلمان شما علاوه بر بهبود خلق و خوی شما روی مشتریان بالقوه نیز تاثیر گذار است. اگر مکانی خوشبو با رایحه های دلپذیر، برای مثال در فروشگاه مبلمان ایجاد کنید، توجه بیشتری را به محصولات و نمایشگاه خود جلب خواهید کرد. شما می توانید با پخش کردن رایحه دلپذیر چرم در محیطی با مبلمان چرمی، رایحه موجود را بهبود ببخشید. علاوه بر این، می توانید بوهای منفی و ناخوشایند مربوط به محصولات جدید (همچون بوی چسب) را خنثی کنید. با انتخاب رایحه ای حرفه ای می توانید فضایی مثبت در نمایشگاه خود ایجاد کنید، مشتریان مدت زمان بیشتری برای بازدید از محصولات شما صرف خواهند کرد و در نتیجه گردش مالی شما نیز افزایش خواهد یافت.

طراحان داخلی از تأثیرات قدرتمندی که عطر بر خلق و خو و فضای داخلی دارد استقبال می کنند همانطور که تحقیقات داده های بیشتری در مورد ارتباط منحصر به فرد بین احساسات، حافظه و حس بویایی انسان آشکار می کند. به گفته داون سی. بوش، دکترای تخصصی، روانشناس بالینی در مرکز پزشکی مونتفیور: اولین باری که بوی خاصی را تجربه می کنیم، آن را با رویدادها، افراد و احساسات آن زمان مرتبط می کنیم. به این معنی که هنگام ورود به یک اتاق معطر، اگر بو آشنا باشد، خاطرات قدیمی ظاهر می شود. اگر رایحه ناشناخته ای باشد، خاطرات پیرامون آن شکل می گیرد.

طراحان داخلی باید ابتدا سبک فضای تجاری مورد نظر را مشخص کنند. این فضاهای داخلی به جای اشیایی که ممکن است درون آن قرار بگیرند، تمایل دارند بر خود فضا تمرکز کنند. رایحه‌ها می‌توانند هم زیر خط و هم مکمل فضا باشند و می‌توانند در میان بسیاری از انتخاب‌های دیگر شامل: لیموی تند و تازه و پرتقال وحشی انرژی‌بخش باشند.

طراحی داخلی با کمک رایحه سلامت و تندرستی را افزایش می دهد، همانطور که مطالعه ای نشان داد که چگونه رایحه گریپ فروت یا کیک شکلاتی در زمان غذا باعث تحریک اشتهای بیماران آلزایمر می شود. طراحی حسی زمان و مکان را در هم می آمیزد، که به عنوان یک موجود تقریباً زنده ارائه می شود که بر رفتار، احساسات و حقیقت شخصی انسان تأثیر می گذارد. اسطوخودوس در اتاق خواب تسکین دهنده و آرامش بخش است در حالی که رایحه پرتقال در آشپزخانه باطراوت و نشاط بخش است. گل‌های مست کننده برای مکان‌های کوچک‌تر مانند اتاق عالی هستند و رایحه‌هایی مانند آویشن، مرزنجوش شیرین و کاج برای اتاق‌های نشیمن بسیار محبوب هستند زیرا اعتقاد بر این است که وجود آنها باعث تشویق گفتگو می‌شود.

نظرات کاربران

نظر بدهید