بارگیری...
رایحه سازمانی در صنعت گردشگری

رایحه سازمانی در صنعت گردشگری

صنعت گردشگری از آژانس های مسافرتی گرفته تا پرواز و قطار، هتل، و سالن های انتظار اگر استثناها را کنار بگذاریم بیشتر با تفریحات مردم سر و کار دارد. حتی با در نظر گرفتن استثناها باز هم مسافرت رفتن و سفر کردن بیشتر احساس رفاه و لذت بخشی را تداعی میکند. اما چگونه این صنعت از رایحه سازمانی برای بهبود احساسات و عواطف انسان استفاده می کند؟

صنایع گردشگری به طور استراتژیک از عطرها برای ایجاد خاطرات حسی قوی استفاده می‌کنند زیرا اکثر مردم تمایل به روایح مطبوع دارند که خاطرات خوش یا احساس راحتی را برایشان یادآور می شود. روایح توانایی خاصی به عنوان منبع اطلاعات دارند، از آنجا که ناملموس هستند -نمی توانیم آنها را ببینیم یا لمس کنیم- در نتیجه مغز به طور خودکار آنها را با تجربیات مرتبط می کند.

گردشگری اغلب همه چیز در مورد تجربیات جدید است و یکی از دلایل اصلی که مردم مایلند پول زیادی در این مسیر خرج کنند، تحریک حواس خود با مناظر، صداها، مزه‌ها و بوهای جدید است. یک راه ساده برای ماندگارتر کردن این "تجربه سفر" چه در هتل، چه در قطار یا هواپیما، یا حتی آژانس های مسافرتی اهدای اشانتیون با رایحه سازمانی است تا مشتریان بتوانند قسمت کوچکی از آن خاطره خوش یا تعطیلات را با خود ببرند. سفر کردن هنگامی که تجربه جدیدی نباشد در واقع به دنبال بازسازی خاطرات و احساسات خوب گذشته است که حضور رایحه سازمانی در قسمت های متفاوت آن بی تاثیر نیست.

«رایحه سازمانی» در بازاریابی حسی نیز همین است که رایحه‌های محیطی به‌طور استراتژیک به محیط منتشر شوند تا آن را جذاب‌تر کنند. شرکت‌های مسافرتی در حال حاضر سعی می کنند از این ابزار در همه چیز استفاده کنند، از هواپیماها (مثلاً گل رز، اسطوخودوس، و مرکبات در خطوط هوایی سنگاپور) گرفته تا سالن‌های استراحت فرودگاه (پوست پرتقال و انجیر در united airlines) و حتی مناطق گمرکی و پارکینگ‌ها. در هتل ها حمام ها و لابی ها اغلب بوی لیمو (یا به طور کلی مرکبات) دارند که به لطف استفاده گسترده آن در محصولات پاک کننده، اکنون با تمیزی همراه شده است.

رایحه سازمانی می تواند تأثیرات شگفت انگیزی بر درک افراد از فضا داشته باشد. رایحه‌هایی نیز وجود دارند که «گرم» (مثلاً دارچین و وانیل) یا «خنک» (نعناع فلفلی و اکالیپتوس) طبقه بندی می‌شوند. تحقیقات نشان داده است که این رایحه‌های گرم به احساس نزدیکی فیزیکی منجر می‌شوند و فضاها را شلوغ تر نشان می‌دهند. این روایح گرم در آسانسورها یا در فرودگاه ها استفاده نمی شود بلکه رایحه خنک که باعث می شود مسافران کمتر احساس محدودیت کنند در این مناطق منتشر می شود. هتل‌ها و فرودگاه‌ها می‌توانند با استفاده از رایحه قهوه در مراکز تجاری و اتاق‌های کنفرانس، به طور بالقوه عملکرد شناختی مسافران تجاری را بهبود بخشند. بوی قهوه همچنین میتواند برای خطوط هوایی که با مسافران خسته سروکار دارند مزایایی داشته باشد زیرا اگر در پایان یک پرواز طولانی منتشر شود به مسافران انرژی می دهد و در نهایت منجر به تجربه بهتر سفر و نظر مثبت تری نسبت به شرکت هواپیمایی می شود.

نظرات کاربران

نظر بدهید