بارگیری...
عطر و تاثیر آن بر روحیه

عطر و تاثیر آن بر روحیه

عطرها چگونه می توانند بر خلق و خوی فرد تأثیر بگذارند

عطر می‌تواند ما را به زمان و مکان دیگری منتقل کند، زیرا حس بویایی ما مستقیماً به سیستم لیمبیک (بخش ابتدایی مغز که در آن احساسات و خاطرات ذخیره و پردازش می‌شوند) متصل است. پس چنانچه این سفر احساسی به زمان و مکان خوبی باشد باعث بهبود روحیه و شادی افراد می شود و بر خلاف آن بازتاب خاطرات بد افراد باعث از دست رفتن روحیه و افسردگی می شود. عطرها چون می توانند حافظه و تمایلات را تحریک کنند، بنابراین می توانند بر رفتار ما در لحظه حال تأثیر بگذارند و واکنش فیزیولوژیکی را باعث شوند.

تاثیر مثبت عطر بر روحیه، پیش از بازیابی خاطرات، هنگامی که عطر از طریق بینی به مغز می رسد اتفاق می افتد؛ زیرا اندورفین و سروتونین را آزاد می کند، این هورمون ها می توانند خلق و خوی فرد را بهبود بخشیده و به او وضوح ذهنی داده و تنش را کاهش دهند.

با توجه به قدرت غیرقابل انکار رایحه در تأثیر مثبت بر خلق و خو، استفاده از عطر به عنوان تیر خلاص عاقلانه به نظر می رسد، چرا که در کنار انتخاب لباس و آراستگی، می تواند تداعی های قوی و مثبتی را القا کند. یک عطر با امضا تبدیل به چیزی می شود که شما را از بقیه متمایز و به یاد ماندنی تر می کند. رایحه شما به همان اندازه که دکمه سرآستین یا کراوات اکسسوری است، آخرین چیزی است که می پوشید. بنابراین عطری پیدا کنید که روحیه، مناسبت و لباس شما را منعکس کند.

نحوه بررسی اثر عطر بر روحیه

تاثیر عطر بر روحیه از ساده‌ترین روش ممکن نیز تشخیص داده میشود، و آن نمونه‌برداری از عطرها است که شما نیز می توانید آن را انجام بدهید. فقط اطمینان حاصل کنید که این کار را زمانی انجام می‌دهید که بدنتان در حالت متعادلی قرار دارد و روحیه خوبی دارید، زیرا بدن‌ که متعادل باشد سیستم حسی بویایی‌ متعادل می‌شود. به عطر مورد آزمایش زمان بدهید تا بهترین عملکرد آن روی پوست ایجاد شود مثلا پس از حدود 20 دقیقه که نت های آغازی جای خود را به نت های میانی می دهند. در نظر بگیرید هرکسی عطرها را به طور متفاوتی درک می کند، زیرا تجربیات شخصی منحصر به فردی با آنها مرتبط است. بر اساس این تحقیقات علمی اکثر افراد عطرهایی را ترجیح دهند که بتوانند به راحتی آن را شناسایی کنند.

عطر و افزایش اعتماد به نفس

عطر می تواند راهی برای افزایش اعتماد به نفس فرد باشد طوری که افرادی که پیش از هدف گذاری و برنامه ریزی از عطر استفاده می کنند به راحتی تصمیمات جسورانه گرفته و آینده نگری روشن تری دارند. استفاده از ادکلن یا عطر تأثیر قابل توجهی بر مغز، سبک زندگی، احساسات و حافظه فرد دارد. مطالعات نشان داده است که افراد وقتی بوی خوبی می‌دهند و عطری را که دوست دارند استفاده می‌کنند، احساس اعتماد به نفس بیشتری می‌کنند و احساس بهتری نسبت به خود دارند. اما حواستان باشد مقادیر زیاد عطر را به کار نبرید، هدف شما تلقین و وسوسه کردن است، نه خفه کردن و غرق شدن. دو یا سه اسپری روی قفسه سینه و گردن کفایت است.

استفاده از عطر این واقعیت که شما به عنوان یک فرد بی نقص برای حضور فیزیکی خود در دنیا زحمت کشیده اید نشان می دهد که به افرادی که با آنها در ارتباط هستید نیز احترام می گذارید.

تاثیر بو بر حافظه

حس بویایی تأثیر مستقیمی بر حافظه دارد، به همین دلیل است که شما معمولاً چیزها را با بوی آنها بیشتر از طعم یا صدا به یاد می آورید ... و این فقط بو نیست که باعث تحریک حافظه می شود، بلکه بوی شیرین از آنجا که خلق و خو را نیز بهبود می بخشد اثرگذارتر است.

رایحه درمانی

رایحه درمانی از قدرت عطرها ارائه می شود، به عنوان مثال روغن‌های گیاهان مختلف مانند اسطوخودوس، گل رز یا بابونه به خاطر رایحه‌های آرامش‌بخش خود شناخته می‌شوند. اگر این درمان را بسادگی بخواهید مهیا کنید: برخی کرم های معطر وجود دارند که می توانید هر کدام را که با اسانس آن احساس بهتری دارید خرید کنید! شمع های معطر نیز می توانند این کار را انجام دهند.

برای این درمان از انواع مختلفی از اسانس ها با رایحه های زیبا استفاده می شود. با این حال، هر روغنی رایحه منحصر به فرد دارد و می توان آن را با توجه به روحیه فرد استفاده کرد. برخی از روغن های مورد استفاده عبارتند از:

  1. اسانس بادرنجبویه: اگر از حملات اضطراب رنج می برید و به کمک نیاز دارید، پس رایحه درمانی راه شماست. اسانس بادرنجبویه از گیاه بادرنجبویه استخراج می شود که تصور می شود به انسان آرامش روحی می دهد و به کاهش اضطراب کمک می کند.
  2. اسانس اسطوخودوس: اسطوخودوس یکی از رایج ترین اسانس های مورد استفاده در رایحه درمانی است. این روغن ضروری برای از بین بردن اضطراب و تأثیر سالم بر ذهن و همچنین بدن شناخته شده است. استفاده از اسپری روغن اسطوخودوس روی لباس یا مواد شوینده می تواند به رفع استرس ناشی از کار کمک کند. روغن اسطوخودوس همچنین به عنوان یک چای گیاهی، به عنوان نمک حمام و روغن ماساژ استفاده می شود.
  3. اسانس مرکبات: روغن های مرکبات می توانند به شما کمک کنند خلق و خوی خود را تقویت کرده و شما را شاد کنند. لیمو پرتقال، لیموترش، ترنج و نارنگی همه اسانس های مرکبات هستند. آنها به شما کمک می کنند تا آرام و رها شوید: ضد استرس، افسردگی یا عصبانیت عمل میکند
  4. اسانس یاس: اگر از احساس خستگی و خواب آلودگی شکایت دارید، اسانس یاس می تواند حال شما را به حالتی شاد تبدیل کند.
  5. اسانس یلانگ یلانگ: افرادی که فشار خون بالا دارند با این روغن درمان می شوند زیرا در کاهش فشار خون تا حد طبیعی مفید است و همچنین به طور مثبت بر قلب تأثیر می گذارد. نه تنها می تواند به فشار خون شما کمک کند، بلکه سلامت کلی شما را با این روغن بهبود می بخشد.

علاوه بر این 5 مورد اسانس های بیشماری در جهت درمان استفاده میشوند که به صورت مختصر چنین طبقه بندی شده اند:

عطرهای باطراوت و احیا کننده عبارتند از: پرتقال، مرکبات، گریپ فروت، لیمو، لیمو ترش، سرو، اکالیپتوس، نعناع فلفلی، کاج، درخت چای، آویشن.

 عطرهای آرامش بخش عبارتند از: وانیل، اسطوخودوس، چوب صندل، چوب صندل، کندر، نرولی، بابونه و یاس. ادکلن چوب صندل.

عطرهای لطیف و مهر بخش در بوهای ترش و شیرین وجود دارند همانند شکوفه میوه گلابی، تمشک وحشی و شکوفه نارنج که تداعی حس بهار را به ارمغان می آورند.

در کنار هم قرار گرفتن این رایحه ها انرژی و شادابی را به شما منتقل می کند و از درون احساس آرامش خواهید کرد.

نظرات کاربران

نظر بدهید