بارگیری...
افزایش فروش از طریق بازاریابی با رایحه

افزایش فروش از طریق بازاریابی با رایحه

(در باب رایحه سازمانی 2)

 

مصرف کنندگان دچار اشباع بیش از حد محتوای بصری هستند. با تطبیق استراتژی بازاریابی خود با استفاده از رایحه ، می توانید بازگشت سرمایه خود را بهبود بخشید.

  • بازاریابی رایحه نوعی بازاریابی است که از تأثیر عاطفی و رایحه های مختلف بر روی مشتری برای ایجاد رفتارهای خرید استفاده می کند.
  • مطالعات نشان داده است که بازاریابی که از قابلیت حس بویایی استفاده می کند بسیار موثرتر از آن بازاریابی است که متکی به محتوای بصری هستند.
  • برای اینکه بویی با موفقیت انگیزه های خرید مردم را تحریک کند ، باید با محصول مطابقت داشته باشد.

 

نام تجاری شما چه بویی دارد؟

تحقیقات نشان می دهد بازاریابی که حس بویایی را به خدمت می گیرد نسبت به نمایش بصری بسیار موثرتر است (اما این را به یک گرافیست نگویید).

این بدان معنا نیست که چیزهایی که می خریم لزوماً باید معطر باشند، اما محیطی که با آنها مرتبط است باید باشد. دان آریلی نویسنده کشف کرد که "تا حد زیادی ، نه از بوی اجسام، بلکه به طور کلی از بوی آن مکان و مثلا جو آن وسوسه می شویم".

تحقیقی گزارش شده است که نشان می دهد زمانی که بوی گل در کازینو وجود دارد قماربازها 45٪ بیشتر از زمانی که رایحه ای وجود ندارد، خرج می کنند. گزارش دیگری حاکی از آن است که عطر و بوی دلپذیر باعث می شود خریداران بیشتر برای لباس های خواب خرج کنند.  طبق تحقیق انجام شده توسط مجله بین المللی مطالعات بازاریابی ، چهارصد مشتریان پس از خرید در یک فروشگاه نایک مورد بررسی قرار گرفتند، آنها گزارش کردند که "بوی خوش محیط" ارزیابی آنها را نه تنها از فروشگاه و محصولات آن، بلکه احتمال خرید مجدد آنها در آنجا را بهبود می بخشد.

 

بازاریابی رایحه چیست؟

طبق گفته Aroma Tech ، برای کسانی که هنوز با این مفهوم آشنا نیستند ، بازاریابی رایحه نوعی بازاریابی است که شامل استفاده از رایحه برای ارتباط با مشتریان در سطح عاطفی می شود. با استفاده از قدرت احساسی که با حس بویایی ما ارتباط دارد ، بازاریابی رایحه به مشتریان امکان می دهد کمپین های منحصر به فرد و به یاد ماندنی ای بسازند که اغلب در تحریک رفتارهای خرید در مشتریان بسیار موثر هستند.

اگر به مزایای بازاریابی رایحه علاقه دارید ، طبق Air Scent ، برخی از آنها به شرح زیر است:

  • شناخت بهتر برند: یکی از مهمترین مزایای استفاده از بازاریابی رایحه این است که به بهبود شناخت برند کمک می کند. دلیل این امر این است که ارتباط رایحه دلپذیر با نام تجاری شما می تواند به عنوان یک کارت تلفن معطر برای مشتریان شما باشد. به عنوان مثال ، عطر شعله کبابی که از رستوران های "برگر کینگ" منتشر می شود را می توان یک روش شناخته شده برای بازاریابی رایحه دانست.
  • تجربه مشتری را بهبود می بخشد: یکی دیگر از مزایای بزرگ بازاریابی رایحه این است که می تواند تجارب مشتریان شما را بهبود ببخشد. به عنوان مثال ، شرکت هایی مانند Bath & Body Worksعطرهای بسیار متنوعی را به فروش می رسانند. آنها به دلیل سوزاندن شمع و پاشیدن عطرهای مختلف در هوا به عنوان وسیله ای برای جذب مشتریان جدید و موجود شناخته شده اند.
  • نام تجاری خود را به یاد ماندنی کنید: یکی دیگر از مزایای مهم استفاده از بازاریابی رایحه این است که می تواند به ماندگاری بیشتر برند شما در حافظه کمک کند. این به این دلیل است که حس بویایی شما به شدت با حس حافظه شما گره خورده است. بنابراین ، مشتریان شما چیزهایی را به خاطر می آورند که یادآور عطرهای خوش علامت تجاری شما است و آنها بلافاصله نام تجاری شما را به یاد می آورند.
  • پنجره فروش خود را گسترش دهید: در آخر استفاده از بازاریابی رایحه به شرکت ها امکان می دهد مدت زمانی را که باید به مشتریان بفروشند افزایش دهند. دلیل این امر این است که مشتری ها در مناطقی که بوی مطبوعی را بو می کنند طولانی تر می مانند.

 

بوی ساده خود را ادامه دهید

یک نکته: برای اینکه بویایی انگیزه خرید را با موفقیت تحریک کند، باید نه تنها با محصول، بلکه با محیط عمومی مطابقت داشته باشد. تبلیغات ایستگاه اتوبوس که با کلوچه شکلاتی معطر شده بود به عنوان بخشی از کمپین "شیر خوردی؟" موفق به ثبت نام مصرف کنندگان نشد و تبلیغات پس از یک روز کاهش یافت. در حالی که شیر و کلوچه یک ارتباط طبیعی است ، اما بوی کالاهای پخته شده در یک ایستگاه اتوبوس نیست و بوهای ناآشنا ، حتی بوی کوکی ها ، در محیط غیرمنتظره و ناآشنا ناخوشایند ارزیابی می شوند.

همچنین ، رایحه باید ساده باشد. در تحقیقی که به طور مشترک توسط دانشگاه ایالتی واشنگتن و دانشگاه سنت گالن سوئیس انجام شد، نتیجه گیری شد که روایح پایه بهترین حالت برای به وجود آوردن مردم در یک "حالت روحی خرید" است. وقتی خریداران در معرض رایحه ساده پرتقال قرار می گرفتند فروش بیشتری نسبت به زمانی که در معرض رایحه ی پیچیده پرتقال-ریحان و چای سبز قرار می گرفتند داشتند. این تفکر وجود دارد که پردازش رایحه ساده برای مغز ما آسان تر است ، بنابراین افراد تمرکز بیشتری بر خرید دارند.

همچنین باید تعداد رایحه ها را به حداقل برسانید. اگر فضای فروش بزرگی دارید ، قابل قبول است مثلاً در یک قسمت از فروشگاه رایحه گل و در قسمت دیگر پودر حمام پخش شود. اما در یک بوتیک کوچک ، بوهای متناقض با یکدیگر مبارزه می کنند و باعث تحریک مصرف کنندگان می شوند.

 

بینی می داند

بویایی یکی از منحصر به فردترین حواس انسان است. صنایع بازاریابی رایحه بر این عقیده ان که از آنجا که رایحه مستقیماً به سیستم لیمبیک مغز می رود ، بنابراین تمام فرآیندهای فکری، شناختی و منطقی را دور می زند ، و بلافاصله به مراکز احساسی و حافظه ما متصل می شود. اثر آن فوری است.

به گفته یکی از طراحان فروشگاه " atmospherics" ، ایده استفاده از بو برای ایجاد تجربه ای فراموش نشدنی است که ارتباط عاطفی ایجاد می کند ، بنابراین مصرف کنندگان مستعد خرید و بازگشت هستند ، اما از شلوغ کردن بیش از حد حسی آنها جلوگیری کنید.

مثل استفاده از ادکلن یا افترشیو است. مقدار کمی از آن برای تأمین هدف شما و برندتان کافی خواهد بود. اما زیاده روی باعث می شود مشتریان فکر کنند که شما بوی بدی راه انداختید.

نظرات کاربران

نظر بدهید