بارگیری...
تبلیغات بر پایه حس بویایی

تبلیغات بر پایه حس بویایی

به جهت تبلیغات یک فروشگاه لباس تصمیم گرفت از بوی وانیل در فضای فروشگاه خود استفاده کند، در کمال تعجب فروشش در طی چند ماه دو برابر شد. زیرا معمول خرید افراد طوری است که بارها تا آستانه خرید پیش می رود و منصرف می شود، اما هنگامی که در فروشگاه در حال تماشای کالاهاست چنانچه بتوان زمان حضور او را بیشتر کرد احتمال خرید او نیز افزایش می یابد، زیرا شرایط روحی برای برآورد هزینه و درک نیاز او به کالا در مقابل میزان علاقه او به آن کالا تامین شده است در نتیجه با توجه به اینکه از نظر احساسی آرامش می آید خرید خود را انجام می دهد. این خرید زمان از سوی فروشنده با تکیه بر حس بویایی مشتری به راحتی اتفاق می افتد. پس می توان بخشی از تبلیغات را روی حس بویایی متمرکز کرد و نتیجه گرفت.

حس بویایی برای انواع متفاوت تبلیغات کارایی ندارد و باید بدانید چگونه میتوان بر این حس بالقوه تکیه کرد و از آن بهره جست. زیرا تبلیغات بیلبوردی یا تصاویر اینترنتی نمی تواند حس بویایی افراد را برانگیزد، مثلا با دیدن صحنه ای از یک فیلم که بازیگران در یک باغ گل رز در حال پیاده روی هستند و یک گل زیبا را استشمام می کنند، این سوال تداعی می شود که احساس آنها از آن باغ پر گل چگونه است، هرچند چنانچه تجربه ی مشابهی وجود داشته باشد باعث مرور خاطرات می شود، در غیر این صورت هیچ انگیزه ای برای حس بویایی ایجاد نمی شود. تحریک حس بویایی به صورت واضح راهی برای تبلیغات و بازاریابی است و گواه این امر تجربه ای است که گذشتگان بسیار بکار می بردند، برای مثال چندین سال قبل کبابی ها تکه ای دنبه در آتش می انداختند تا از طریق بوی آن جذب مشتری کنند یا در قهوه خانه ها و نانوایی ها از هواکش قوی استفاده می کردند تا بوی آن را به سمت خیابان پخش کنند تا با تحریک هوس مشتری او را به داخل ترغیب کنند.

تبلیغات بیشتر با صدا و تصویر شناخته شده است، اما علاوه بر آن افراد می توانند به بوها، طعم ها و چیزهایی که لمس می کنند نیز واکنش نشان دهند. همچنین می توانند هر محرک را با احساسات یا تجارب مختلف مرتبط کنند. اکنون زمان آن رسیده در عملیات بازاریابی از درگیری تمام حواس نتیجه گرفت.

حس بویایی را چنانچه تصور می کردید در رفتار و خرید مشتری بی تاثیر است باید اعلام کنیم بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفت ثابت شد ۷۵ درصد احساسات ما به بویی که حس می‌کنیم بستگی دارد. اگر صاحب فروشگاه هستید شاید بویی که از فروشگاه شما به مشام می رسد به اندازه دکوراسیون فروشگاه در خریدها تاثیرگذار باشد. قدرت بویایی ده هزار بار موثر‌تر از چشایی است، و به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ های موفق دنیا استفاده از این حس در تبلیغات و برندسازی خود را آغاز کرده اند. برای مثال در حال حاضر خودروسازان باهوش و ممتاز در آخرین مرحله تولید، اسانس خاصی را داخل خودرو پخش می کنند تا خریدار در اولین هفته های استفاده از آن خودرو حس خوبی داشته باشد. حتی برخی از شرکت ها بوی خاصی را به عنوان بخشی از برند خود ثبت می کنند، مثلا فرودگاه سنگاپور از یک رایحه ی ثبت شده برای معرفی برند خود استفاده می کند.

حس بویایی یکی از مهم ترین حواسی است که می تواند بخشی از حافظه را فعال کند. گاهی به یک میهمانی می روید و احساس می کنید بوی آن خانه بسیار آشنا است، مثلا بوی خانه مادربزرگ برایتان تداعی می شود که سال ها قبل آن را تجربه کرده اید، شاید عطر چای، بوی قالی و یا هر چیز دیگری مشابه با بویی است که قبلا در خانه مادربزرگ استشمام کرده اید. این رایحه به سرعت خاطرات مربوط به زمان های گذشته را زنده می کند.

قدرت حس بویایی با یک نظرسنجی که در سال ۱۹۳۵ انجام شد مشخص کرد ۸۰ درصد آقایان و ۹۰ درصد خانم ها با استشمام بوی یک عطر خاص به یاد خاطره ای شفاف و واضح از سال های دور افتادند. تحقیق مجله Business Research نشان داده است که بوها و رایحه های مختلف پیوند عمیقی با خاطرات ما دارند. اگر فروشگاه ها بتوانند روی خاطره درستی دست بگذارند، احتمالا تمایل بیشتری برای خرج کردن پول نشانه خواهند گرفت. بوهایی که در یک فروشگاه استشمام می شوند می توانند به صورت ناخودآگاه احساس ما را نسبت به یک محصول عوض کنند و اگر به درستی استفاده شوند، در کل تجربه خرید بهتری را فراهم می کنند.

یک رایحه خوب می تواند جزیی از هویت کار هر سازمان و مجموعه ای باشد. اگر همیشه از یک اسانس خاص استفاده کنید، پس از مدتی مشتریان با استشمام آن بوی خاص به یاد برند شما می‌افتند. گروه رایحه طلایی با کارکرد تبلیغات بر پایه حس بویایی و طراحی ادکلن به عنوان هدیه تبلیغاتی با رایحه هایی مناسب کسب و کارتان می تواند خاطره ای ماندگار در ذهن مشتریان شما بر جای بگذارد.

نظرات کاربران

نظر بدهید