تا به حال توجه کرده اید با دیدن صحنه ای از یک فیلم که بازیگران در یک باغ گل رز در حال پیاده روی هستند و یک گل زیبا را استشمام می کنند، به این فکر می افتید که ای کاش من هم می توانستم بوی آن را استشمام کنم، با این نگرش می بینیم که دیگر تبلیغات بیلبوردی یا تصاویر اینترنتی نمی تواند حس بویایی را برای شما فراهم آورد. اگر کمی به گذشته برگردیم، می بینیم که استفاد از بو در جلب مشتری از قدیم به گونه ای دیگر رواج داشته است مثل انداختن دنبه در آتش توسط کباب فروش ها یا استفاده از هواکش قوی در قهوه فروشی ها و نانوایی ها برای دمیدن بو به سمت خیابان.
آقای مارتین لیندستروم که دو کتاب درباره بازاریابی عصبی نوشته است در کتاب «بازاریابی حسی» توضیح میدهد که چگونه در عملیات بازاریابی حواس پنجگانه را درگیر کنیم.
با اینکه در اغلب تبلیغات از صدا و تصویر استفاده میشود، مردم علاوه بر آن میتوانند به بوها، چیزهایی که لمس میکنند مانند جعبه محصول و مزهها نیز واکنش نشان دهند. همچنین میتوانند هر محرک را با احساسات یا تجارب مختلف مرتبط کنند. اغلب عملیات بازاریابی دو بعدی است یعنی فقط از بینایی و شنوایی استفاده میشود.
بوی خوش و بازاریابی
شاید تا به حال فکر نکرده باشیم که حس بویایی در رفتار خرید مشتری چقدر میتواند تاثیرگذار باشد. ۷۵ درصد احساسات ما به بویی که حس میکنیم بستگی دارد. اگر صاحب فروشگاه هستید شاید بویی که از فروشگاه شما به مشام میرسد به اندازه دکوراسیون فروشگاه در خریدها تاثیرگذار باشد.
قدرت بویایی ده هزار بار موثرتر از چشایی است، با این حال کمتر از ۳ درصد شرکتهای موفق دنیا از این حس در تبلیغات و برندسازی خود استفاده میکنند.
بسیاری از مردم به طور شفاف بوی ماشین نو را به خاطر دارند. آیا فکر میکنید این موضوع اتفاقی است؟ خودروسازان باهوش در آخرین مرحله تولید اسانس خاصی را در داخل خودرو پخش میکنند تا خریدار در اولین هفتههای استفاده از آن خودرو حس خوبی داشته باشد.
حتی برخی از شرکتها بوی خاصی را به عنوان بخشی از برند خود ثبت میکنند! فرودگاه سنگاپور از یک بوی ثبتشده برای معرفی برند خود استفاده میکند.
بو یکی از مهمترین مواردی است که میتواند بخشی از حافظه را فعال کند. گاهی به یک میهمانی میرویم و احساس میکنیم بوی آن خانه بسیار آشنا است. مثلا دقیقا بوی خانه مادربزرگمان است که سالها قبل به آنجا میرفتیم. شاید عطر چای، بوی قالی و یا هر چیز دیگری مشابه با بویی است که قبلا در خانه مادربزرگ استشمام کردهایم. این بو به سرعت خاطرات مربوط به زمانهای گذشته را برای ما زنده میکند و شاید به یاد اتفاقاتی بیفتیم که به فراموشی سپرده شده بود.
در یک نظرسنجی که در سال ۱۹۳۵ انجام شد ۸۰ درصد آقایان و ۹۰ درصد خانمها با استشمام بوی یک عطر خاص به یاد خاطرهای شفاف و واضح از سالهای دور افتادند.
تحقیق مجله Business Research نشان داده است که بوها و رایحههای مختلف پیوند عمیقی با خاطرات ما دارند. اگر فروشگاهها بتوانند روی خاطره درستی دست بگذارند، احتمالا تمایل بیشتری برای خرج کردن پول نشان خواهیم داد. بوهایی که در یک فروشگاه استشمام میشوند میتواند به صورت ناخودآگاه احساس ما را نسبت به یک محصول عوض کند و اگر به درستی استفاده شوند، در کل تجربه خرید بهتری را فراهم میکند.
یک فروشگاه لباس تصمیم گرفت از بوی وانیل استفاده کند و فروشش در چند ماه دو برابر شد! آیا دلیلش را میدانید؟ روش خرید ما طوری است که بارها تا آستانه خرید پیش میرویم و منصرف میشویم. وقتی در فروشگاه در حال مشاهده لباس هستیم، زمان حضور بیشتر در آنجا احتمال خرید ما را بیشتر میکند، چون در یک لحظه خاص شاید از نظر احساسی در شرایطی قرار بگیریم که تصمیم نهایی را بگیریم.
یک رایحه خوب میتواند جزیی از هویت کارمان باشد. اگر همیشه از یک اسانس خاص استفاده کنیم، پس از مدتی مشتریان با استشمام آن بوی خاص به یاد کار ما میافتند. گروه رایحه طلایی با کارکرد تبلیغات بر پایه حس بویایی و طراحی ادکلن به عنوان هدیه تبلیغاتی با رایحه هایی مناسب کسب و کارتان می تواند خاطره ای ماندگار در ذهن مشتریان شما بر جای بگذارد.
نظر بدهید