بارگیری...
تاثیر عطر بر روح و جسم

تاثیر عطر بر روح و جسم

تاثیر عطر بر انسان آنجا مشخص می شود که بتوانیم قدرت شامه‌ی انسان را اندازه گیری کنیم، توانایی که به نسبت قدرت بسیاری از حیوانات اندک است، برای مثال حدود ۵ میلیون سلول بویایی در بینی انسان و در مقابل ۲۰۰ میلیون سلول بویایی برای سگ وجود دارد، اما در هر صورت همچنان بویایی نقش تعیین کننده‌ای در روحیه و سلامت جسمی و روحی انسان بازی می‌کند. سلول‌های بویایی در مغز به سیستم لیمبیک متصل می شوند که مسئول اداره‌ی احساسات، رفتار و حافظه‌ی کوتاه مدت است. حس بویایی نیز از این منطقه در مغز کنترل می‌شود. یک تحقیق علمی نشان داده است که عطر می‌تواند بر هر چیزی، از قبیل خواب و احساسات، استرس، رانندگی، درد، تمرکز، حافظه و عشق تاثیر بگذارد. برای مثال بو کردن اسطوخودوس باعث ترشح هورمون‌های خوشحالی می شود، بوییدن عطر گل رز باعث کاهش فشار خون می‌شود یا اکالیپتوس که باعث هوشیاری می شود.

تاثیر عطر بر پول خرج کردن

عطرها و به طور کلی آنچه استشمام می کنیم بر میزان پول خرج کردن، آنچه می‌خریم و حتی بر قمار تاثیر دارند. مطالعه‌ای که در دانشگاه شیکاگو آمریکا انجام شد، ثابت کرد که ۸۴ درصد خریداران در اتاقی با عطر مطبوع، در مقایسه با اتاقی بدون بو، کفش‌های جدید مشابه کفش‌های خودشان را ترجیح داده و خریدند.

تاثیر عطر بر خواب

عطرهایی با بوی گل باعث دیدن خواب‌های مثبت‌تر می‌شود. طی آزمایشی که در مرکز مشکلات خواب در دانشگاه هایدلبرگ انجام شد، زنان و مردان را در معرض عطر گل‌ها و بعضاً هیدروژن سولفید قرار دادند، به طرز شگفت انگیری نتایج نشان داد که محتوای احساسی خواب‌ها به رایحه درون اتاق مرتبط است. کسانی که عطر مطبوع استشمام کردند، نسبت به افرادی که در معرض هیدروژن سولفید بودند، خوابهای بهتری دیدند.

تاثیر عطر بر بی خوابی و استرس

عطر بسیاری از ترکیبیات همانند اسطوخودوس، وانیل، قهوه و رز می توانند در زمینه های روحی و عصبی کمک کننده باشند. آزمایشات بالینی نشان دادند که رایحه اسطوخودوس می تواند به کاهش اضطراب، استرس، بی‌خوابی و دردهای پس از عمل جراحی کمک کند. محققان معتقدند آروماتراپی با اسطوخودوس فعالیت سیستم عصبی را کنترل کرده، کیفیت خواب و آرامش را افزایش داده، و روحیه‌ی افراد دچار اختلالات را بهبود می بخشد. همچنین رایحه قهوه تاثیرات آرام بخشی دارد. علاوه بر این وانیل نیز دارای تاثیرات آرامش بخش دارد و گل رز باعث کنترل سرعت تنفس و کاهش فشار خون می‌شود.

تاثیر عطر بر سطح قند خون

تاثیر عطر بر قند از طریق تحقیقی در دانشگاه کاردیف ثابت شد که طی آن به مدت چهار روز و روزی یک مرتبه به مردان سالم انسولین تزریق می شد تا سطح گلوکز خون کاهش یابد. این افراد هر بار پس از تزریق، در معرض عطر قرار می گرفتند، روز پنجم بدون تزریق انسولین در معرض عطر قرار گرفتند و در کمال تعجب باز هم گلوکز خون‌شان افت پیدا کرد که حاکی از تاثیر عطر بر قند خون است.

تاثیر عطر بر تمرکز

عطر نعناع، توت‌فرنگی و اسطوخودوس به افزایش تمرکز کمک می‌کند. افشاندن عطر اسطوخودوس حین استراحت کارگران کارخانه در ژاپن نشان داد که تمرکز افراد پس از زمان استراحت افزایش یافته است. ورزشکارانی که نعناع استشمام کرده باشند سریع تر می‌دوند و تمرکز بهتری نسبت به آنهایی که چنین نکرده بودند، داشتند. دانش آموزان نیز هنگامی که در معرض بوی توت‌فرنگی تازه قرار گرفته بودند امتحان با نتیجه بهتری دادند.

تاثیر عطر بر حافظه

عطرها محرک های بسیار قوی برای حافظه هستند و همچنین برای بازیابی خاطرات از دست رفته به کار می‌آید. مطالعات دانشگاه تورنتو نشان داد که حافظه‌های تحریک شده با عطر، بازتر، مشتاق‌تر و احساساتی‌تر هستند. نظریه ای وجود دارد که نشان می‌دهد قسمتی از مغز که عطر را پردازش می‌کند، با قسمت‌های درگیر با حافظه و احساسات ارتباط مستقیمی دارد.

تاثیر عطر بر عشق

اثر عطر بر احساس، خصوصا عشق، از طریق تحقیقات دانشگاه شیکاگو نشان داده شد که بنابر آن زنها توانایی استشمام تفاوت های ژنتیکی را دارند. محققان ادعا کردند که ما می‌توانیم عطر افراد با مواد ژنتیکی متفاوت درون سیستم دفاعی را تشخیص دهیم.

نظرات کاربران

نظر بدهید