بارگیری...
عطرهای شیپر

عطرهای شیپر

تاریخچه عطرهای شیپر

شیپر یا چیپر Chypre (در صنعت عطر) یک ژانر عطری یا به اصطلاح یک گروه و خانواده از عطرها است. شیپر به طور کلی در دسته بندی عطرهای خانواده شرقی و چوبی قرار دارد. منشأ کلمه chypre (که یک واژه فرانسوی می باشد) جزیره قبرس در شرق دریای مدیترانه است و آب و هوای شرجی و به اصطلاح مدیترانه‌ای دارد. اولین بار اصطلاح شیپر در اوایل سال 1917 ظاهر شد هنگامی که فرانسوا کوتی عطری تولید کرد که عمدتاً از مواد اولیه در کشورهای مدیترانه ای تشکیل شده بود. هرچند عطرهایی به سبک مشابه در قرن نوزدهم طراحی شد اما ترکیب فرانسوا کوتی آنچنان تأثیرگذار بود که الهام بخش بسیاری از عطاران آن دوره شد، و در نهایت به تولد خانواده ای کامل از عطرهای مرتبط تبدیل شد که همان توافق اولیه را به اشتراک می‌گذاشتند، و به نام شیپر شناخته شد.

نت بندی عطرهای شیپر

شیپر به طور معمول با انبوهی از جنبه‌های مرکباتی انرژی‌زا (بیشتر ترنج) آغاز می‌شود و خیلی سریع با نت‌های محتاط گلی (رز عاشقانه و مشک‌آلود، یاس غنی و شیرین، و یلانگ یلانگ) همراه می‌شود، نت های عمیق و چوبی سبز، خزه مرطوب، نعناع هندی قوی و مشک دار، و لابدانوم پیچیده و چرمی معمولاً نت نهایی این عطرهای جذاب را تشکیل می دهند. مفهوم شیپر با تضاد بین ترکیب مرکبات تازه و چوب و خزه بلوط پدیدار می شود. نعناع هندی اغلب یک عنصر ضروری در شیپر در نظر گرفته می شود خصوصا پس از آنکه استفاده از خزه بلوط و لابدانوم ممنوع اعلام شده و با نعناع هندی جایگزین شده اند.

زیر گروه های عطرهای شیپر

عطرهای شیپر Chypre رایحه‌های گرم و خشکی هستند که با توجه به نت‌های اصلاح‌کننده‌شان در کلاس‌های متعددی قرار می‌گیرند، که شامل چرم، گل‌، میوه‌، حیوان، چوب و کهربا می‌شود. نت های حیوانی مانند سیوت را هم می توان به این آکورد اضافه کرد تا غنای بیشتری فراهم کند، هرچند در عطرسازی مدرن کمتر محبوبیت دارد. اما متداول‌ترین اصلاح‌کننده‌های این آکورد اساسی عبارتند از: نعناع هندی، ترنج، خس خس، عنبر، چوب صندل و رزین لبدانوم. این خانواده بویایی را می توان با جنبه های مختلف مرتبط دانست، اما عطر شیپر طبق تعریف همیشه چوبی است.

برای مثال دو نوع از زیرگروه ها را به اختصار توضیح می دهیم:

شیپر گل‌دار (Chypre Floral)

در این گروه بویایی، گل‌ها نقش پررنگی دارند و نت گل‌های مختلف مثل رز، یاسمن سفید و زنبق را با دیگر نت‌های شیپر ترکیب می‌کنند. عطر‌های این گروه اغلب زنانه هستند.

شیپر میوه‌ای (Chypre Fruity)

در این زیر گروه از میوه های مختلفی استفاده می‌کنند تا حس طبیعی و در عین حال مدیترانه ای عطرها را کامل تر کنند. البته استفاده از میوه‌های جنگلی مثل توت جنگلی و میوه‌هایی از قبیل هلو و زرد آلو نیز در این گروه بسیار مرسوم است. عطر‌های این گروه اغلب زنانه هستند و رایحه گرم دارند.

 عطرهای شیپر چطور بویی دارند؟

عطرهای شیپر chypre می تواند هوای زیر درختان و بوی چوب و رایحه های پاییزی را تداعی کند و بوی خزه های سبز و کپک زده را همراه بیاورد، این عطر برای شخصیت‌های کاریزماتیک و اصیل که می‌خواهند رایحه‌های منحصربه‌فرد بپوشند ایده‌آل هستند فقط کسانی که قدردان پیچیدگی و ترکیبات لایه ای هستند.

نظرات کاربران

نظر بدهید