بارگیری...
رایحه چوب

رایحه چوب

عطرها در خانواده‌های عطری مختلفی دسته‌بندی می‌شوند که شامل عطرهای چوبی، گلی، شرقی، فوگر، چایپر، خوراکی محور، میوه‌ای و مرکبات است. یک عطر در این خانواده های متفاوت، آکورد غالبی که به رایحه ویژگی اصلی می بخشد را توصیف می کند.

عطرهای چوبی با ویژگی های چوبی خود و با نت هایی که از مواد چوبی مانند درختان، رزین، خزه، پوست، مخروط های کاج و بوته ها و همچنین ریشه ها به وجود می آیند، مشخص می شوند. برای مثال علف‌ها و برگ‌ها می‌توانند شخصیتی به شدت خاکی و چوبی داشته باشند (مانند پاتچولی و وتیور). همچنین خس‌خس که یک نوع علف است و سیستمی ریشه‌ای و پیچیده‌ دارد یا نعنای هندی که در واقع برگ یک بوته شرقی است، اما ویژگی های بویایی چوبی دارند. عطرهای چوبی هم مانند عطرهای شرقی بوی تندی دارند اما قدری ملایم تر، دلپذیر تر و جاافتاده تر هستند. درون مایه بوی این عطرها رایحه ی چوب، خزه، صندل، سدر، و نعناع را در بر دارد.

عطرهای چوبی در نت اول به همراه رایحه های معطر یا مرکباتی مشخص می شوند، در نت میانی معمولا ترد و خشک هستند، و در نت های پایه بصورت رزین یا چوب غالب یافت می شوند. ترکیبات چوب به عطر غنا، گرما، ظرافت و عمق می بخشند و در ساخت عطر نقش کلیدی دارند. عطرهایی که توسط رایحه های چوبی غالب می شوند معمولاً حاوی چوب صندل، کاج، نعناع هندی، وتیور و چوب سدر هستند. چوب صندل خامه ای و حسی است، نعناع هندی جنگلی عمیق، وتیور دودی و غنی، چوب سدر خشک و خطی و عود پیچیده و سنگین است.

عطر‌های چوبی را می‌توان با افزودن نت‌های میوه‌ای، گل‌ها، گیاهان و ادویه‌ها در خانواده‌های فرعی طبقه‌بندی کرد، این طبقه بندی شامل چوبی شرقی، چوبی چرمی، چوبی چایپر، چوبی معطر، چوبی گلی، چوبی میوه ای، و چوبی و تند است. به عنوان مثال، یک رایحه چوبی شرقی می تواند ترکیبی از نت های شرقی غنی، با نت های چوبی مانند نعناع هندی و چوب صندل باشد. اما یک عطر چوبی چرمی کمی خشک تر و دودی تر می شود در صورتی که نت های سدر، تنباکو و چوب سوخته و همچنین نت های مرکبات تازه برای روشن تر کردن نت های عمیق میانی به آن اضافه شود. از طرف دیگر عطرهای چوبی چایپر دارای نت هایی از خزه بلوط، کهربا و مرکبات هستند.

عطرهای چوبی اغلب یونیسکس هستند زیرا برای مردان و زنان جذاب هستند، بنابراین جای تعجب نیست که نت های چوبی در خارج از عطرسازی کلاسیک و همچنین در محصولات مراقبت شخصی و محصولات خانگی (مانند شمع های معطر) به طور گسترده ای محبوبیت دارند. ترکیبات چوبی اما بهترین پایه برای عطرهای مردانه هستند، زیرا معنای قدرت درختان را در ذهن تداعی می کنند. به عنوان جمع بندی عطرهای معدودی وجود دارند که حداقل از یک ترکیب چوبی در آنها استفاده نشده باشد.

عطرهای چوبی مطمئن و منعطف هستند و به عنوان برگ برنده عطرسازها شناخته می شوند، زیرا اساس ترکیب را فراهم کرده و عناصر دیگر را بنا به خواص بویاییشان تقویت می کنند. در واقع می توان گفت که تعداد کمی از رایحه های چوبی به عنوان رایحه اولیه یا میانه به کارمی‌روند، مانند چوب بلسان بنفش.

چوب‌ها براساس درختان مختلف روایح به شدت متفاوتی دارند. گاهی عطری پایدار و فنولی دارند، مانند چوب گایاک. گاهی رایحه ای تلخ و تند دارند همچون چوب سرو. یا گاها شیری، خامه‌ای و ملایم هستند، همانند چوب صندل. اما روایحی وجود دارند که کل ترکیب یک عطر را می توانند تحت تاثیر قرار دهند مثل چوب آگار و عود. کاج یا صنوبر اما به واسطه رایحه ای که دارند فصل‌های خاصی را تداعی می کنند.

نظرات کاربران

نظر بدهید