در طول سالیانی که در فضای صنعت عطر فعالیت کرده ام، متوجه شدم که متاسفانه در کشور ما فقر علمی و اطلاعاتی زیادی در حوزه دانش عطر وجود دارد. باعث تاسف است که بگویم این فقر دانش در خریداران و مصرف کنندگان، که حتی در فروشندگان عطر و ادکلن هم وجود دارد. بسیار زیادند کسانی که فروشگاه عطر و ادکلن دارند و حتی ابتدایی ترین اطلاعات مانند نت بندی رایحه را هم نمی شناسند. وقتی فروشندگان عطر به خاطر فقر اطلاعاتی (و بعضا به خاطر منفعت طلبی) اقدام به ارائه اطلاعات غلط به مشتری ها می کنند، فکر می کنید چه اتفاقی قرار است برای فرهنگ عمومی مصرف عطر و ادکلن در کشور ما بیافتد؟! خشتی کج بنا نهاده شده که در نهایت منجر به شکل گیری دیواری کج می شود. و همین می شود که همچنان در میان عموم مردم ایران بزرگترین و اصلی ترین فاکتور خرید یک عطر <ماندگاری> آن عطر است. با اینکه ماندگاری یک فاکتور منسوخ شده در کشورهای مدرن است و در اکثر کشورهای توسعه یافته به <طبیعی بودن> ، <شفاقیت و زیبایی عطر> و از همه مهمتر به <تاثیر گذاری حسی آن> بها داده می شود و نه صرفا به ماندگاری آن عطر!
از این رو گروه رایحه ی طلایی مدتی است به این صرافت افتاده است که به عنوان عضوی کوچک از خانواده ی بزرگ صنعت عطر، در راستای فرهنگ سازی و اشایه دانش صحیح عطر در کشور عزیزمان بکوشد. امید است که این تلاش به مرور زمان موجب شود که ما مصرف کنندگان حرفه ای داشته باشیم. و یک مصرف کننده ی حرفه ای هیچ وقت اسیر دست فروشندگان آماتور یا فریبکار نمی شود . البته هدف ما این نیست که صرفا اطلاعاتی ابتدایی در رابطه با نحوه ی خرید و مصرف عطر و ادکلن به مخاطبینمان بدهیم. بلکه ما تلاش می کنیم به شکل چند بعدی به آموزش عطر و مباحث وابسته با آن بپردازیم. ما قصد داریم در کنار اطلاعات مقدماتی به ارائه ی آموزشهایی در حوزه ی روانشناسی عطر ، عطر درمانی ، و کاربرد عطر در کسب و کار بپردازم. البته باید بگویم متاسفانه در کشور ما منابع محدودی در حوزه ی عطر شناسی وجود دارد. ولی از آنجایی که ما عزممان را جزم کرده ایم ، حتی اگر منابع داخلی افاقه نکند برای بالا بردن بهره بری آموزشی به ترجه کتب خارجی خواهیم پرداخت. نا گفته نماند که رایحه ی طلایی تا پیش از این هم به ارائه مقالات آموزشی مختلف داخل سایت و سایر شبکه های اجتماعی خود اقدام ورزیده است. ولی از این پس با احتمام بیشتری روی مباحث آموزش عطر شناسی و جامعیت آن تلاش خواهیم کرد. هدف گروه رایحه ی طلایی ایجاد آرشیوی ارزشمند از منابع داخلی و خارجی است که علاقه مندان به دانش عطر (مصرف کنندگان و فروشندگان) به راحتی بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.
دوباره تاکید می کنم ما در کشوری زندگی می کنیم که مبحث عطر شناسی در آن بسیار محجور مانده است. ما نیز ادعا نمی کنیم که بهترینیم! اما تلاش میکنیم که بهترین خودمان را ارائه بدهیم . امید است که شما عزیزان با دعای خیرتان و همچنین با ارایه نظرات سازنده تان ما را در این مسیر پر فراز و نشیب حمایت کنید.
محسن امیری- مدیر مجموعه ی رایحه طلایی
نظر بدهید