بارگیری...
درآمدی بر رایحه سازمانی

درآمدی بر رایحه سازمانی

سازمان های مدرن امروزه از هر نوع ابزار بازاریابی استفاده میکنند تا نسبت به سایر مجموعه ها تمایزاتی خاص و برجسته ایجاد کرده و از طریق این تمایزات مشتریان جدید را جذب و مشتریان سابق را وفادار کنند. یکی از این ابزارها استفاده از رایحه های سازمانی است.

عطر و رایحه ی سازمانی خیلی سریع تر از صدا و تصویر برای مخاطبان خاطره آفرین می شود. با توجه به این موضوع، کسب و کارهای مختلف می توانند مشتری بسیاری جذب کرده و آرامش بیشتر برای کارمندان خود به وجود آورند. اساسا وجود رایحه در سازمان می تواند حس خوبی به مخاطبان انتقال دهد و قوی ترین تاثیر را روی سیستم مغزی بگذارد. به عبارت دیگر از طریق رایحه به نوعی خاطره شما در ذهن مخاطبان ثبت شده و در مشتریان نیز با افزایش وفاداری همراه خواهد شد.

تناسب عطر سازمانی با تیپ شخصیتی

رایحه سازمانی باید متناسب با شخصیت و خصوصیات مخاطبان آن سازمان انتخاب شود. به عنوان مثال بهتر است عطر سازمانی براساس سن، جنسیت، ویژگی های شخصیتی و… فرد انتخاب شود. مجموعه ها برای استفاده از رایحه ها، باید ابتدا تیپ شخصیتی مخاطبان شان را در نظر بگیرند به این صورت که از طریق پرسیدن چند سوال از مشتریان شخصیت آنها را شناسایی کرده و پس از مشخص شدن تیپ های شخصیتی، متناسب با این مخاطبین رایحه هایی را انتخاب کنند. در این میان رایحه ها را میتوان متناسب با فصل های سال انتخاب کرد طوری که در هر فصل سال، یک عطر را برای فضای سازمان در نظر گرفت. مثلا در فصل زمستان از عطرهای گرم تر یا در فصل پاییز از عطر های ملایم تر استفاده کنند.

رایحه سازمانی همچنین می تواند با توجه به ویژگی های عوام مخاطبان سازمان انتخاب شود. برای مثال چنانچه اغلب مخاطبان خانم ها هستند رایحه ای زنانه و عامه پسند که برای تمامی فصول نیز مناسب است می تواند تمام هدف سودجویی از رایحه را به اجرا بگذارد.

تاثیر رایحه سازمانی در ایجاد تمایز

رایحه سازمانی، خدماتی است که آن سازمان را نسبت به سایر سازمان ها متمایز می کند. با توجه به این موضوع هنگامی که سازمانی در هویت خود تمایز را در نظر گرفته باشد، می تواند در انتخاب عطر نیز متمایز عمل کند. زیرا سازمان ها باید در راستای شناخت اهمیت مشتری برنامه ریزی های جدی انجام دهند.

رایحه ی سازمانی برای آنهایی نیز به کار می رود که مخاطبانشان تمایز را دوست دارند و خودشان به دنبال تمایز و رقابت هستند. این در حالی است که بیشتر شرکت های معتبر دنیا به دنبال ایجاد رابطه احساسی با مخاطبان خود هستند و از طریق رایحه ها می  توانند رابطه احساسی با مخاطبان خود برقرار کنند و این موضوع در افزایش وفاداری مشتریان بسیار اثربخش واقع می شود.

رایحه سازمانی و بازاریابی رایحه

بازاریابی جدیدی تحت عنوان Scent Marketing یا بازاریابی عطر در حال شکل گیری است که در آن هدف ایجاد حس خوب در میان مخاطبان و تشویق آنها به وفاداری به سازمان است. در حال حاضر بانک اقتصاد نوین، چندین مجموعه بیمه، سازمان تاکسیرانی، برخی هتل ها، مطب ها و فروشگاه ها برای به کارگیری رایحه در مجموعه خود اقداماتی انجام داده و بازخورد های مناسبی دریافت کرده اند.

کسب و کارهای ایرانی در عصری هستند که ایجاد تمایز برای آنها مقوله ای بسیار مهم است چون این واقعیت وجود دارد که مصرف کنندگان ایرانی تمایز را می پسندند. هرچند برخی از این تمایزات برای سازمان ها بسیار هزینه بر است، اما استفاده از رایحه ی سازمانی هزینه زیادی در بر نخواهد داشت. در این میان چنانچه عطر های سازمانی به درستی انتخاب نشود می تواند دلزدگی و حساسیت را بین مخاطبان ایجاد کند پس انتخاب عطر و رایحه مناسب نیز از حساسیت بالایی برخوردار است.

نقش رایحه سازمانی در هویت  سازمانی

عطر های سازمانی در فروشگاه های برند های معتبر بسیار مورد استفاده قرار می گیرد چون همانطور که لوگو و رنگ سازمانی هویت برند به شمار می رود، رایحه نیز هویت سازمان به حساب می آید.

رایحه های سازمانی در بانک ها نیز می تواند مورداستفاده قرار گیرد. البته بانک هایی که در هتل ها و جاهای دیگر نیز سرمایه گذاری می کنند، می توانند از این موضوع استفاده بهتری کنند. به عنوان نمونه هنگامی که مخاطبی به بانک توسعه نوین مراجعه و رایحه ای را استشمام کند، در صورت حضور در هتل بانک توسعه نوین و استشمام همان عطر، یادآوری در ذهن او ایجاد می شود. کسب و کارهای آنلاین نیز می توانند از این رایحه های سازمانی استفاده کنند. برای مثال آنها می توانند بسته بندی را طوری طراحی کنند که رایحه ی سازمانی آنها را بدهد و به این صورت هر یک از کسب و کارهای آنلاین می توانند رایحه سازمانی خود را داشته باشند.

رایحه سازمانی انحصاری

برای برخی سازمان ها این امکان وجود دارد که رایحه انحصاری برای خود ایجاد کنند و این رایحه ها صرفا در این سازمان ها وجود داشته باشد. رایحه سازمانی انحصاری ولی از آن دست اقداماتی است که هرچند تمایز بسیار قابل توجهی را ایجاد می کند اما هزینه های بسیار بالایی را جهت طراحی و ساخت و آزمایش رایحه انحصاری می طلبد. پس چنانچه رویای چنین تمایز و تفاوتی را در سر دارید با متخصصین این حوزه و با ما تماس بگیرید تا با توجه به کسب و کار شما رایحه انحصاری شما را بررسی و در صورت امکان طراحی کنیم.

اجرای رایحه سازمانی

رایحه های سازمانی باید از طریق دستگاه های مخصوص در فضای سازمان منتشر شود. این دستگاه ها بر حسب نوع آن پتانسیل این را دارند که از ۳۰ متر تا ۱۰ هزار متر را پوشش دهند و برای انواع رایحه ها در صورت تغییر با فصول سال قابل استفاده هستند. علاوه بر این می توان رایحه سازمانی را بصورت ادکلن هایی با لوگو و برند سازمان تهیه کرد و در مناسبت های متفاوت به عنوان یادبود در اختیار مخاطبان قرار داد که تا مدت ها نه تنها خاطرات آن سازمان را مرور کنند بلکه ناخودآگاه تبلیغ برند سازمان را نیز انجام دهند.

استراتژی بازاریابی

رایحه سازمانی خود یک استراتژی بازاریابی است، برای مثال این واقعیت وجود دارد که شرکت های دارویی حق و اجازه تبلیغ ندارند، با این حال هزینه بازاریابی بالایی را هرساله پرداخت می کنند. با توجه به این موضوع شرکت های دارویی می توانند از این رایحه ها سازمانی استفاده و از طریق این موضوع جذب مشتری کنند. مثلا شرکتی که ارائه دهنده داروهای مغز و اعصاب است، در مطب های پزشکان این حوزه، رایحه ای را می تواند قرار دهد که این رایحه برای مخاطبان آرامش بخش است.

 

به صورت کلی حس بویایی یکی از اصلی ترین حواس بدن انسان است،  این حس یکی از نخستین  حس هایی است که در بدن نوزادان در دوران جنینی ایجاد می شود. از طرفی این حس نزدیک قسمتی از مغز است که حافظه انسان در آن وجود دارد. در این میان نتایج علمی نشان می دهد که ماندگاری بو در ذهن مخاطبان بیشتر از رنگ و حتی لوگو است و بینی انسان بیشتر از ۱۰هزار بو را از یکدیگر تشخیص می دهد. این موارد نشان می دهد که استفاده از رایحه در سازمان ها بسیار می تواند مورداستفاده قرار گیرد زیرا حس بویایی باعث نشاط می شود و سپس در افزایش فروش بسیار تاثیرگذار است.

گروه رایحه طلایی به عنوان یکی از پیشگامان تبلیغات بر پایه ی عطر مفتخر است کلیه خدمات مربوط به طراحی رایحه سازمانی شما و شرکت تان را ارائه نماید. همین امر کیفیت محصولی که شما استشمام می کنید را تضمین می کند چرا که از مواد اولیه با کیفیت برای تهیه ترکیبات استفاده می کنیم. در مجموعه رایحه طلایی این امکان به وجود آمده که رایحه سازمانی با توجه به بازار هدف کسب و کار شما طراحی شود. با انجام این کار مشتریان خود را تحت تاثیر قرار دهید و هویت سازمانی خود را بهبود ببخشید که به اندازه محصول و نیروهای فروش بااهمیت است.

نظرات کاربران

نظر بدهید