بارگیری...
درآمدی بر رایحه سازمانی

درآمدی بر رایحه سازمانی

در دنیای امروز سازمان های مدرن از هر نوع ابزار بازاریابی استفاده میکنند تا نسبت به سایر مجموعه ها تمایزاتی خاص و برجسته ایجاد کرده و از طریق این تمایزات مشتریان جدید را جذب و مشتریان سابق را وفادار کنند. یکی از این ابزارها استفاده از رایحه های سازمانی است، یعنی یک مجموعه براساس هویت و نوع کسب و کار خود رایحه ای سازمانی انتخاب کرده و از این طریق حس مثبت و مناسبی را بین مشتریان و حتی کارمندان سازمان ایجاد می کنند.

به طور کلی عطر خیلی سریع تر از صدا و تصویر برای مخاطبان خاطره آفرین می شود. با توجه به این موضوع، کسب و کارهای مختلف می توانند مشتری بسیاری جذب کنند و آرامش بیشتر برای کارمندان خود به وجود آورند. و اساسا وجود رایحه در سازمان می تواند حس خوبی به مخاطبان انتقال دهد و قوی ترین تاثیر را روی سیستم مغزی بگذارد. به عبارت دیگر از طریق رایحه به نوعی خاطره شما در مخاطبان ثبت شده و در مشتریان نیز با افزایش وفاداری همراه خواهد شد.

براساس تحقیقات دانشگاه پترزبورگ، افراد در 95% مواقع به کمک حس بویایی می توانند به سرعت رایحه مرتبط با آن خاطره را بدون دیدن و شنیدن به یاد بیاورند. پس در هنگام حضور در سازمان و استشمام رایحه آن، خاطره ای برای مخاطبان ایجاد می شود که با استشمام دوباره رایحه به راحتی می توانند آن خاطره را به یاد بیاورند. از طرفی کارکنان این سازمان می توانند حس آرامش را به خوبی دریافت کنند.

تناسب عطر سازمانی با تیپ شخصیتی

عطر باید متناسب با شخصیت و خصوصیت هر فرد انتخاب شود. به عنوان مثال عطر باید براساس سن، جنسیت، ویژگی های شخصیتی و… فرد انتخاب شود. سازمان ها نیز برای استفاده از رایحه ها، باید ابتدا تیپ شخصیتی مخاطبان خود را به خوبی بشناسند.

خوشبختانه امروزه برخی از این سازمان های نوین تیپ شخصیتی مشتریان خود را شناسایی می کنند. به این صورت که از طریق پرسیدن چند سوال از مشتریان می توانند تیپ شخصیتی آنها را به خوبی شناسایی و پس از مشخص شدن تیپ های شخصیتی، متناسب با این افراد رایحه هایی را انتخاب کنند. در این میان رایحه ها باید متناسب با فصل های سال تغییر کنند و سازمان ها نباید در چهارفصل سال، یک عطر را در فضای سازمان منتشر کنند. مثلا در فصل زمستان از عطرهای گرم تر یا در فصل پاییز از عطر های ملایم تر استفاده کنند.

ایجاد تمایز

هویت سازمان، ویژگی هایی است که آن سازمان را نسبت به سایر سازمان ها متمایز می کند. با توجه به این موضوع هنگامی که سازمانی در هویت خود تمایز را در نظر گرفته باشد، باید در انتخاب عطر نیز عطر متمایزی انتخاب کند. از طرفی سازمان ها باید در راستای شناخت اهمیت مشتری به عنوان هویت سازمان برنامه ریزی های جدی انجام دهند.

استفاده از رایحه ی سازمانی برای آنهایی به کار می رود که مخاطبانشان تمایز را دوست دارند و خودشان به دنبال تمایز و رقابت پذیری هستند. این در حالی است که بیشتر کمپانی های معتبر دنیا به دنبال ایجاد رابطه احساسی با مخاطبان خود هستند و از طریق رایحه ها می  توانند رابطه احساسی با مخاطبان خود برقرار کنند و این موضوع در افزایش وفاداری مشتریان بسیار اثربخش واقع می شود.

بازاریابی رایحه

در حال حاضر بازاریابی جدیدی تحت عنوان Scent Marketing یا بازاریابی عطر در حال شکل گیری است که در آن هدف ایجاد حس خوب در میان مخاطبان و تشویق آنها به وفاداری به سازمان است. در حال حاضر بانک اقتصاد نوین درصدد به کارگیری رایحه در سازمان خود است و هتلی در مشهد نیز گویا از این نوع بازاریابی رایحه استفاده می کند و از این موضوع بازخورد های مناسبی دریافت کرده است.

کسب و کارهای ایرانی در عصری هستند که ایجاد تمایز برای آنها مقوله ای بسیار مهم است چون این واقعیت وجود دارد که مصرف کنندگان ایرانی تمایز را می پسندند. هرچند برخی از این تمایزات برای سازمان ها بسیار هزینه بر است، اما تمایزاتی مانند استفاده از رایحه ی سازمانی هزینه زیادی در بر نخواهد داشت. در این میان چنانچه عطر های سازمانی براساس تیپ های شخصیتی انتخاب نشود می تواند دلزدگی و حساسیت را بین مخاطبان ایجاد کند پس انتخاب عطر مناسب نیز از حساسیت بالایی برخوردار است.

و البته سازمان ها باید براساس هویت برندی که دارند رایحه سازمانی مشخصی برای خود انتخاب کنند، در کسب و کارهایی مانند آژانس های مسافرتی، سالن های زیبایی، هتل ها، باشگاه های بدن سازی، استخرها، رستوران ها، کلینیک های زیبایی و پزشکی، مراکز تجاری و فروشگاه های برند های مختلف هویت و نوع کسب و کار بسیار حائز اهمیت است.

هویت  سازمانی

عطر های سازمانی در فروشگاه های برند های معتبر بسیار مورد استفاده قرار می گیرد چون همانطور که لوگو و رنگ سازمانی به عنوان هویت برند سازمان به شمار می رود، رایحه نیز به عنوان هویت سازمانی به حساب می آید.

رایحه های سازمانی در بانک ها نیز می تواند مورداستفاده قرار گیرد. البته بانک هایی که در هتل ها و جاهای دیگر نیز سرمایه گذاری می کنند، می توانند از این موضوع استفاده بهتری کنند. به عنوان نمونه هنگامی که مخاطبی به بانک توسعه نوین مراجعه و رایحه ای را استشمام کند، در صورت حضور در هتل بانک توسعه نوین و استشمام همان عطر، یادآوری در ذهن او ایجاد می شود.

کسب و کارهای آنلاین نیز می توانند از این رایحه های سازمانی استفاده کنند. برای مثال آنها می توانند بسته بندی را طوری طراحی کنند که بوی سازمانی آنها را بدهد و به این صورت هر یک از کسب و کارهای آنلاین می توانند بوی خود را بدهند.

رایحه انحصاری

برای برخی سازمان ها این امکان وجود دارد که رایحه انحصاری برای خود ایجاد کنند و این رایحه ها صرفا در این سازمان ها وجود داشته باشد.

استراتژی بازاریابی

رایحه های سازمانی باید از طریق دستگاه های مخصوص در فضای سازمان منتشر شود. این دستگاه ها بر حسب نوع آن پتانسیل این را دارند که از ۳۰ متر تا ۱۰ هزار متر را پوشش دهند.

برای مثال این واقعیت وجود دارد که شرکت های دارویی حق و اجازه تبلیغ ندارند، با این حال هزینه بازاریابی بالایی را هرساله پرداخت می کنند. با توجه به این موضوع شرکت های دارویی می توانند از این رایحه ها استفاده و از طریق این موضوع جذب مشتری کنند. مثلا شرکتی که ارائه دهنده داروهای مغز و اعصاب است، در مطب های پزشکان این حوزه، رایحه ای را می تواند قرار دهد که این رایحه برای مخاطبان آرامش بخش است.

 

به صورت کلی حس بویایی یکی از قدیمی ترین حس های بدن انسان است،  این حس یکی از نخستین  حس هایی است که در بدن نوزادان در دوران جنینی ایجاد می شود. از طرفی این حس نزدیک قسمتی از مغز است که حافظه انسان در آن وجود دارد. در این میان نتایج علمی نشان می دهد که ماندگاری بو در ذهن مخاطبان بیشتر از رنگ و حتی لوگو است و بینی انسان بیشتر از ۱۰هزار بو را از یکدیگر تشخیص می دهد. این موارد نشان می دهد که استفاده از رایحه در سازمان ها بسیار می تواند مورداستفاده قرار گیرد زیرا حس بویایی باعث نشاط می شود و سپس در افزایش فروش آنها بسیار تاثیرگذار است.

 

گروه رایحه طلایی به عنوان یکی از پیشگامان تبلیغات بر پایه ی عطر مفتخر است کلیه خدمات مربوط به طراحی رایحه سازمانی شما و شرکت تان را ارائه نماید. همین امر کیفیت محصولی که شما استشمام می کنید را تضمین می کند چرا که ما از مواد اولیه با کیفیت برای تهیه ترکیبات استفاده می کنیم. در مجموعه رایحه طلایی این امکان به وجود آمده که رایحه سازمانی با توجه به بازار هدف کسب و کار شما طراحی شود. با انجام این کار مشتریان خود را تحت تاثیر قرار دهید و هویت سازمانی خود را بهبود ببخشید که به اندازه محصول و نیروهای فروش بااهمیت است.

نظرات کاربران

نظر بدهید