بارگیری...
اولین عطر جهان

اولین عطر جهان

تشخیص اولین عطر جهان کار آسانی نیست زیرا حس بویایی و لذتی که در بوییدن مواد معطر وجود دارد مبحث جدیدی نیست که بتازگی مطرح شده باشد. از دوران باستان نیز افرادی وجود داشته اند که به دلایل متفاوت و خصوصا برای مراسم مذهبی از انواع گیاهان معطر (و بیشتر از طریق سوزاندن) استفاده می کرده اند. پس طبیعتا نمی توان تاریخ مشخصی برای اولین مرتبه ای که از گیاهی یا ماده ای معطر استفاده شده اعلام کرد و همچنین نمی توان اولین فردی که مواد معطر طبیعی را مورد استفاده قرار داده معرفی کرد، و در نهایت کدام مواد معطر اولین بار کشف شدند و در کدام منطقه جغرافیایی سؤالاتی است که هرگز پاسخ دقیقی برای آن نیست.

 پس با تکیه بر تحقیقات مورخان و باستان شناسان نخستین شکل استفاده از مواد معطر بخور بود که اولین بار توسط بین النهرینی ها و مصریان حدود 4000 سال پیش انجام شد، براساس فرهنگ‌ و اعتقادات باستانی آن دوره انواع چوب را در مراسم مذهبی خود می سوزاندند تا به نوعی رضایت و خشنودی خدا را جلب کنند. پس از آن یونان اولین تولید کننده عطر روغنی بر روی بدن شناخته شد که فقط از اسانس ها بصورت خالص یا ترکیبی از اسانس ها استفاده می کردند.

اولین فردی که در زمینه عطرسازی معرفی شد شیمیدانی به نام تاپوتی بود. بر طبق آنچه از لوح گلی (کشف شده در بین النهرین) به دست آمد در هزاره ی دوم پیش از میلاد بانویی شیمیدان عطر را کشف و اختراع کرد.

اما اولین عطر جهان که با اسمی خاص و از برندی صاحب امتیاز در زمینه مد و فشن تولید شد عطر «ادو کلن» و با شهرت «آب معجزه آسا» و «آب معطر» بود. عطری معطر مرکباتی که توسط یوهان ماریا فارینا، عطرسازی ایتالیایی و در سال 1709 عرضه شد.

یوهان ماریا فارینا نام عطر خود را به افتخار زادگاه فرزند خوانده اش «ادو کلن Eeau d Cologne»  نامید، کُلن شهری در آلمان است که خود ماریا فارینا نیز در آن زمان در آنجا ساکن شده بود و در توصیفات عطرش اینطور خاطر نشان کرد «عطری است که مرا به یاد صبحی بهاری در ایتالیا می‌اندازد، که بوی نرگس‌های کوهی و شکوفه‌های پرتقال پس از باران پیچیده است».

بارزترین دلیل شهرت عطر ادو کلن این است که به تمامی دربار سلطنتی اروپا ارسال شد. البته توانایی ماریا فارینا در تولید عطری دائماً همگن که از ده ها تک اسانس ساخته می شد بسیار ستودنی بود فرمولی که تا به امروز به صورت راز باقی‌مانده است.

پس از کشف اولین عطر جهان یعنی "ادو کُلن"، درست 83 سال بعد ویلهلم مولهنز، عطری بنام 4711 که شماره پلاک منزل او بود را معرفی و روانه بازار کرد. 4711 که دومین عطر جهان به شمار می آید دارای نت های ترنج، لیمو، پرتقال، رزماری، اسطوخودوس، و بهارنارنج است. این آب معطر گویی از روح شراب، آب بادرنجبویه و روح رزماری تشکیل شده و با اسانس ترنج، نرولی و لیمو تزیین شده است.

نظرات کاربران

نظر بدهید