بارگیری...
عطر و تاثیر آن بر خاطرات

عطر و تاثیر آن بر خاطرات

بین حواس پنجگانه، حس بویایی تنها حسی است که بدون سیناپس و به طور مستقیم اطلاعات را به مغز می رساند. همچنین منطقه ای که در مغز بو را پردازش می کند همان منطقه ای است که حافظه در آن شکل می گیرد و مرکز یادگیری است، یعنی هیپوکامپ. پیاز بویایی دسترسی نزدیک به آمیگدالا (که در پردازش احساسات نقش دارد) و هیپوکامپ دارد، به همین دلیل هیچ حسی حتی دیدن نمی تواند خاطرات ما را به خوبی حس بویایی زنده  کند، آن چیزی که تا مدت ها دیگران را به یاد شما می اندازد، عطری است که امروز از حضورتان استشمام می کنند.

رایحه احساس قدرتمندی است که اغلب باعث تداعی خاطرات قدیمی و فراموش شده می شود. تجربیات عمومی مشترک به ما نشان داده که بوهایی از دوران کودکی کاملا می تواند حال ما را بهتر و یا بدتر کنند. این نشان میدهد رایحه های اولیه جایگاه لذت آفرینی بالایی در مغز دارند و به نظر می رسد تنها رایحه قادر به آوردن سیلی از خاطرات دوران کودکی مان باشد حتی میتواند ما را تحت تاثیر قرار دهد و بر عملکرد ما تاثیر گذارد. از آنجا که پیاز بویایی بخشی از سیستم لیمبیک مغز بوده، از نزدیک با حافظه و احساسات در ارتباط است و گاهی اوقات از آن به نام " مغز احساسی، " یاد می شود. بو می تواند با خاطرات تماس مستقیم برقرار کند و بلافاصله پاسخ های قدرتمند دریافت کند.

"یاشوین یارآ" میگوید  در تحقیقی از موسسه علوم وایزمن دریافتیم که همراهی و تزویج اشیا با اولین تجربه بویایی، به صورت یک امضاء و نشانه منحصر به فرد تا سنین بزرگسالی در ذهن افراد ثبت می شوند. تحقیقات ما نشان داده است که این تاثیر عمیق رایحه را صداها و حتی تصویرها ندارند.

هنگامی که برای اولین بار به رایحه ای جدید برخورد میکنید، شما را به یک رویداد، یک شخص، و یا حتی یک لحظه پیوند میدهد. مغز شما معدن ارتباط بین بو و حافظه است. (مثل ارتباط بوی کلر با تابستان در استخر). وقتی که شما دوباره با آن رایحه روبرو می شوید، ارتباطی که قبلا به وجود آمده، آماده استخراج از حافظه و خاطرات می شوند. رایحه کلر با قدرت با خاطرات خاص مرتبط به استخر در حافظه شما ارتباط برقرا کرده و به سادگی احساسات شما را برمی انگیزد.

 

خوشبوهای خاطره ساز

شاید خاطره یک روز خوش تابستانی را که برای تفریح به سواحل دریا رفته بودید را کاملا از یاد برده باشید اما با بوییدن یک کرم ضدآفتاب آن خاطره برایتان تداعی شود. شاید بوی قهوه هر بار خاطره اولین بار که فضای کافی شاپ را تجربه کردید را متصور کند. یا از محلی عبور کنید و بوی یاس شما را بیاد خانه پدریتان و بوته یاس داخل حیاط بیاندازد. یا گاهی در هنگام نوشتن بوی مغز مدادتان خاطرات مدرسه را زنده می کند.

بدبوهای خاطره ساز

بوهای نه چندان مطبوع هم ممکن است بتوانند خاطره سازی کنند، برای مثال بوی کلر که درهمه حال یادآور استخر و پارک های آبی هستند. بوی دارو همیشه یادآور فضای بیمارستمان است.

بوهایی که نبش قبر می کنند

بوی اولین عطری که به طور شخصی از آن استفاده کردید. بوی قرمه سبزی و هزاران رایحه ی دیگری که با آن خاطره ویژه ای دارید.

بوهایی که شما را عاشق می کنند

بدن هر انسان بوی طبیعی ومنحصر به فرد خودش را دارد. معمولا انسان ها متوجه بوی طبیعی بدن خودشان نمی شوند. توجه کنید که صحبت ما در مورد بوی طبیعی بدن است نه بدنی که عرق کرده، اکثر اطرافیان ما نیز شامه شان آنقدر قوی یا تمرین کرده نیست که بتوانند ما را از روی بوی مان تشخیص دهند. اما تحقیقات نشان داده انسان ها هم مانند حیوانات می توانند جذب بوی بدن یکدیگر شوند. اگرچه برای انسان ها بوی بدن شریک زندگی معمولا نمی تواند تنها معیار انتخاب باشد اما از عواملی است که به صورت ناخودآگاه در انتخاب موثر است و حتی می تواند روابط عاشقانه ایجاد کند.

امروزه یکی از مباحثی که در برند سازی، توجه ویژه ای به آن می شود استفاده از حواس پنج گانه است. از این رو اجرا و پیاده سازی رایحه سازمانی می تواند تاثیر بسزایی در ضمیر ناخودآگاه مشتریان بگذارد و خاطره ی خرید از شما را در یاد آن ها جاودانه کند. حس بویایی ما را به دنیای بیرون مرتبط می کند و برای ما نقش بقایی دارد.

آروماتراپی از تمدن باستان به عنوان یک روش درمانی موثر شناخته می شود. از اسانس ها برای کاهش استرس استفاده می شود. برای مثال روغن لوندر، عصاره بابونه و نعناع به کاهش کورتیزول کمک می کنند و به افراد با استرس بالا توصیه می شوند. بوهایی مانند پودر بچه و کرم ضد آفتاب یادآوار بچه ها و تعطیلات تابستان هستند و حس شادی را بر می انگیزند.

معمولا افراد بیشتر بر حس بینایی و شنوایی متکی هستند و کمتر به بویی که حس می کنند توجه دارند، اما هنگامی که چیزی را بو می کنید، حس بویایی بسیار سریع تر از حواس دیگر و در لحظه خاطرات را زنده می کند. کنترل حس بویایی بخشی از سیستم سازگان کناره ای مغز است که رابطه بسیار نزدیکی با خاطرات دارد به دلیل ارتباط بسیار نزدیک این دو بخش خاطرات با بویی مشخص در ذهن ثبت می شوند.

بر اساس توضیحات فوق رایحه برای هر فرد تجربه ای شخصی است که احساسات و خاطرات او در این مسئله درگیر هستند. به همین دلیل است که برخی افراد همیشه از یک عطر استفاده می کنند و برخی دیگر عطرهای بسیاری را تجربه می کنند.

نظرات کاربران

نظر بدهید