بارگیری...
عطر برای جذب مشتری

عطر برای جذب مشتری

عطر ارتباطی مستحکم با احساسات و در نهایت صرف هزینه دارد که منجر به افزایش هزینه برای خریداران و مشتریان می شود. بازاریابی رایحه و برندسازی معطر با هدف افزایش وفاداری مشتریان، استراتژی های پیچیده ای هستند که نیازمند علم و هنر می باشند. استفاده از عطر و بوی محیط می تواند تاثیر خوبی در تجارت ایجاد کند و کاربردهای دیگری مانند کاهش استرس و اضطراب دارد. در حالی که ثابت شده است که نور و موسیقی می تواند نقش زیادی در هزینه های مردم داشته باشد، تحقیقات نشان می دهد که انواع خاصی از رایحه ها نیز می توانند خریداران را به هزینه بیشتر ترغیب کنند.

عطرها می توانند بر احساسات افراد تأثیر بگذارند، بنابراین پتانسیل تأثیرگذاری بر رفتار مصرف کننده را دارند. بر اساس گزارشات به دست آمده رایحه های اسطوخودوس، دارچین، ریحان و مرکبات آرامش بخش هستند، و روایح آویشن، نعناع و رزماری نیرو آور هستند. رایحه های هل، زنجبیل، شیرین بیان و شکلات تمایل به تحریک احساسات عاشقانه دارند در حالی که گلاب باعث مثبت شدن و شادی افراد می شود. محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن دریافتند رایحه های ساده، برخلاف رایحه های پیچیده، انگیزه های قدرتمندی در هنگام صرف هزینه ایجاد میکنند. به این دلیل که رایحه های ساده، مانند مرکبات و کاج، نیاز به پردازش ذهنی زیادی از طرف خریدار ندارند و مغز آنها آزاد است تا تصاویر مرتبط با این رایحه های تازه را به ذهن متبادر کنند. اریک اسپانگنبرگ، یکی از نویسندگان این مطالعه و رئیس دانشگاه تجارت در ایالت واشنگتن در زمان این تحقیقات گفت: "آنچه ما نشان دادیم این است که رایحه ساده موثرتر است." برای این مطالعه، محققان دو رایحه تولید کردند: یک رایحه پرتقال ساده و یک رایحه پیچیده تر از رایحه پرتقال، ریحان، و چای سبز. به مدت 18 روز، محققان بیش از 400 مشتری را در فروشگاه دکوراسیون منازل مورد بررسی قرار دادند همانطور که هوا رایحه ساده و رایحه پیچیده را در خود نگه می داشت و یا بدون رایحه بود. این مطالعه نشان داد که 100 نفر مشتری که در محیط با رایحه ساده خرید می کردند به طور متوسط 20٪ بیشتر هزینه کرده اند. اسپانگنبرگ گفت این تحقیق بر لزوم درک تأثیر عطرها بر مشتری تأکید می کند.

کاربرد عطر برای جذب مشتری در یک سری آزمایشات دیگری نیز ثابت شد که طی آن محققان از دانشجویان خواستند تا در شرایط مختلف مشکلاتی را حل کنند. آنها دریافتند هنگامی که یک رایحه ساده در هوا وجود دارد، دانش آموزان در زمان کمتر، مشکلات بیشتری را حل می کنند در مقایسه با وقتی که یک رایحه پیچیده یا نبود رایحه در هوا حس می شود.

برای جذب مشتری همچنان که تسلط خرده فروشان آنلاین بر فروش بیشتر می شود، بازاریابی رایحه نیز برای فروشگاه ها به آجر و ملات تبدیل می شود تا تجربه خرید و فروش را افزایش دهد. بسیاری از برندها و شرکت های به نام همچون استارباکس، نایک و خصوصا اپل با بهره بردن از این روش استراتژیک و با پراکندن رایحه های خاص در فروشگاه ها و در میان محصولاتشان به دستاوردهایی رسیده اند.

عطرها و روایح متفاوت برای ایجاد احساس خاصی در مشتریان بالقوه مورد استفاده قرار می گیرند و به طرز ماهرانه ای آنها را تشویق می کنند که نه تنها به صورت ذهنی رایحه را به برند بچسبانند بلکه همچنین وقت بیشتری را در فروشگاه ها یا آن محل کار بگذرانند. ایجاد خاطرات مثبت با رایحه هایی که باعث شود مشتریان به یاد محصول یا خدمات (وفاداری به برند) بیفتند کاری بسیار هوشمندانه است." نایک به مطالعه ای استناد کرد که نشان می دهد بازاریابی رایحه می تواند تا 84٪ بر هدف خرید تأثیر بگذارد. تحقیقات بسیاری اعلام کرده است، مشتریان مایلند 10٪ تا 15٪ هزینه بیشتر برای همان محصول در فروشگاهی که از بازاریابی رایحه استفاده می کند بپردازند تا فروشگاهی که از بازاریابی رایحه استفاده نمی کند. همچنین یک مطالعه موردی دیگر نشان داد که وقتی فضا حتی به طور مصنوعی معطر است قماربازها 45 درصد بیشتر در ماشین های سکه پذیر سکه می اندازند. این تحقیق خاطرنشان کرد که حس رایحه ما مستقیماً به سیستم لیمبیک ما مربوط می شود که حافظه و احساسات را کنترل می کند، و رایحه ی محیط مزایای زیر را ارائه می کند:

  • رایحه ی محیط باعث افزایش تشخیص و عملکرد حافظه می شود.

  • این امر زمان حضور مصرف کنندگان در یک مغازه یا تجارت را بیشتر می کند.

  • باعث افزایش روحیه و سطح لذت فرد می شود.

  • کیفیت برخورد خدماتی را بهبود می بخشد.

بکارگیری عطر برای جذب مشتری و استفاده از بازاریابی رایحه به روش های زیادی در تجارت اتفاق می افتد. برای مثال هتلHyatt Place  سالهاست که از رایحه تجاری استفاده می کند. طبق گزارشات هتل Hyatt Place با عطر امضای خود به نام "Seamless"  راه اندازی شد، رایحه ای که حاوی زغال اخته و نت های گل روی پایه وانیل و مشک است و از این رایحه مخلوط در تمام ویژگی های هتل Hyatt Place استفاده می شود. از نظر Hyatt، مانند سایر شرکت هایی که از رایحه تجاری استفاده می کنند، هدف این است که فضا را با رایحه ای دلپذیر همراه سازند و ارتباطی ناخودآگاه با نام تجاری ایجاد کنند. نوع دیگری از بکارگیری رایحه در دنیای والت دیزنی در فلوریدا اتفاق می افتد که بازدید کنندگان از خانه مجیک با بوی کلوچه های شکلاتی تازه پخته شده آرام و آسوده می شوند. هواپیمایی سنگاپور از رایحه ای ثبت شده استفاده می کند که Stefan Floridian Waters نام دارد. شرکت آن را نه تنها در هواپیمای خود استفاده می کند، بلکه مهمانداران آن را به عنوان عطر استفاده می کنند و برای شستن حوله های پرواز نیز استفاده می شود.

بازاریابی با عطر حتی کاربردهای فراتر از جذب مشتری و افزایش فروش دارد. نشان داده شده است که رایحه ها میزان اضطراب را در بیماران سرطانی منتظر آزمایش MRI (وانیل) و بیماران دندانپزشکی در اتاقهای انتظار (اسطوخودوس) کاهش می دهند. علم بازاریابی رایحه و برندینگ رایحه تا حدی پیشرفت کرده است که شرکت ها می توانند در مورد واکنش مورد نظر بسیار دقیق عمل کنند. اگر خرده فروش به دنبال جذابیتی گسترده است، بوی چرم راهی برای ایجاد آن است. کتان و پنبه باعث پاکیزگی، سلامتی و بهار می شود. به دنبال هر فضایی باشید، احتمالاً می توانید آن را از طریق رایحه یا ترکیبی از رایحه ها به دست آورید.

نظرات کاربران

نظر بدهید