بارگیری...
انتخاب عطر بدون استشمام کردن

انتخاب عطر بدون استشمام کردن

عطر به عنوان یک نیاز مبرم روزانه غیر قابل انکار  است و با توجه به ازدحام فعالیت هایی که طی روز برای خودمان تراشیدیم، خرید آنلاین آن ساده ترین و البته ایمن ترین راه به نظر می رسد. این ایده بسیار عالی است اما اگر رایحه مورد نظر خود را بشناسید، نوع غلظتی که مد نظر دارید و حجمی که برای مدتی شما را از دغدغه آن رها می کند را بدانید. در این صورت در عرض چند ثانیه می توانید عطر مورد نظر خود را سفارش داده و پیش از تمام شدن عطر قبلی آن را دریافت کنید. چنانچه در این زمینه تمایل دارید ماجراجویی کنید و رایحه جدید، متفاوت و متمایزی را استفاه کنید می توانید انتخاب رایحه را به عطر فروشی بسپارید یا از طریق امتیازهای عطرها و نظرات یا غیره انتخاب کنید. اما اگر رایحه مشخص و منتخبی نداشته باشید هرچند کار بسیار سخت می شود اما راهکارهایی وجود دارد که می توان بدون استشمام رایحه مناسب خود را انتخاب کرد.

رایحه یک عطر با ظرافت خاصی که دارد اگر شما را به یاد باغ های سیب می اندازد پس از زیرنت های میوه مثل سیب در آن استفاده شده است. پرفیومرها در عطرها، انواع نت ها را حتی ادویه هایی مانند انیسون ستاره ای تا دارچین اضافه می کنند تا تجربه رایحه یک عطر برای شما به یک شگفتی فراموش نشدنی تبدیل شود. نه تنها گیاهان، بلکه حیوانات نیز از نهنگ عنبر تا آهوی ختن و حتی زنبورها از منابع ساخت نت های عطر هستند. البته فناوری عطرسازی مدرن این اجازه را می دهد که مواد معطر مصنوعی را نیز به رایحه عطر اضافه کنیم. مواد مصنوعی علاوه بر کاهش تجربه نت های جدید، برای کسانی که آلرژی خاصی دارند بی خطر هستند و می توانند در کاهش قیمت عطر نیز مؤثر باشند. از سویی نت ها در محصولات دیگر نیز استفاده می شود، برای همین است که گاهی بوی یک شامپو برای شما تداعی کننده خاطرات جالبی است. بنابراین برای خرید عطر بدون بو کردن راه حل موثری وجود دارد و آن شناختن اصولی عطرها است.

نت های غالب در عطرها

"اگر عطری غنی است، غالبا به این دلیل است که ترکیبی از دو نت قوی دارد." یوهانا مونانژ همچنین می گوید: "ترکیبات قوی معمولاً کهربا، وانیل، پرالین، همه نت های شرقی، نت های حیوانی، نت های پودری مانند کومارین، گل مریم یا نت های چوبی مانند عود و پاچولی(نعنا هندی) هستند". این بدان معنی است که شما باید از رایحه ای که حاوی مخلوطی از این نت های قوی است خودداری کنید. در حالت ایده آل، پیشنهاد می کنیم رایحه قوی تر شما با رایحه های سبک تر، مانند ترنج، نت های سبز، نت های اُزونی و گلهای نرم مخلوط شود، بنابراین این عطر افراد اطراف شما را تحت فشار قرار نمی دهد.

 

عطرهای تازه

عطرهای تازه شامل تعداد زیادی نت های سبز مانند انجیر و سوسن هستند که طراوت زیادی به ارمغان می آورد. مونانژ میگوید: "چشمتان به نت های مرکبات مانند ترنج، آهک، لیمو، پرتقال خونی و گریپ فروت باشد. زنجبیل نیز برای این کار عالی است." مونانژ اضافه می کند: "از خانواده های شاخص در با طراوت بودن، خانواده اُزونی/ دریایی است. نت های مصنوعی مانند کالون یا فلوروزون نیز فوق العاده تازه و قدرتمند هستند و در واقع فرمول را بالا می برند و نسیم تازه و ساحلی را به رایحه شما وارد می کنند. آخرین خانواده معروف برای تقویت طراوت، آلدئید است؛ و مشهورترین مولکول C12 (MNA) است که در شانل شماره 5 بیش از حد مصرف می شود. رایحه آن واقعاً متالیک/سرد است و مولکول های سنگین فرمول را بالا می برد تا هماهنگی تازه زیبایی ایجاد کند."

 

عطر شیرین

نمادین ترین و محبوب ترین رایحه شیرین وانیل است. برای طراحان رایحه همچون مونانژ، بوی نرم و شیرینی که در بسیاری از عطرها وجود دارد هنگام استفاده از مولکول فعال وانیل ایجاد می شود. مونانژ می گوید: "از نظر من دارچین برای ایجاد نوع دیگری از شیرینی در ترکیب عطر بسیار عالی است؛ این ادویه گرم باعث ایجاد حس شیرینی الکتریکی می شود. از دیگر ترکیبات کلیدی مورد استفاده برای ایجاد جلوه ای شیرین، می توان به نت های معروف مانند ولتول یا اتیل مالتول اشاره کرد که بوی کارامل سوخته می دهد. این یکی از موفق ترین خانواده های خوشبو است، همه آن را دوست دارند ولی باعث ایجاد اعتیاد در مغز می شوند، هرچه بیشتر آن را بو کنید بیشتر دوستش دارید. نت های لاکتونیک (که به طور طبیعی در میوه هایی مانند هلو، زردآلو، نارگیل وجود دارد) نوعی شیرینی خامه ای به ارمغان می آورد که بسیار سلیقه افراد جوان است. سرانجام، نت های مصنوعی مانند متیل آنترانیلات اثر آبدار و شیرینی متفاوت را در بسیاری از رایحه های میوه ای گلی ایجاد می کنند."

 

عطر و بسته بندی آن

عطرها را تا حدی می توان از ظاهر و بسته بندی آنها تشخیص داد. هنگام خرید رایحه خود به صورت آنلاین به شیشه عطر، مایع داخل آن و بسته بندی آن توجه کنید. همه اینها بخشی از بازاریابی نام تجاری است اما همچنان اطلاعاتی در مورد نوع رایحه به شما می دهد. رنگ های آبی نشانه ی طراوت، سبز برای طبیعی بودن و رنگ های سیاه و طلایی می توانند رایحه های شدید لوکس را نشان دهند.

 

رایج ترین خانواده های رایحه

مرکبات: این خانواده عطری بهترین رایحه برای روز یا صبح را ایجاد می کند، و برای تابستان نیز مناسب است. با این حال مونانژ اذعان می کند که ماندگاری آن طولانی نیست زیرا مولکول ها بسیار فرار هستند.

گل: این خانواده مناسب هر موقعیت و فصلی است، بسیار زنانه و ظریف است. مونانژ می گوید: "یک پالت عظیم از نت های گل (پودری، سبز، تازه، لاکتونیک، شدید، حیوانی) باعث می شود عطرها برای هر زمان از روز عالی باشند. گل های تازه موگوت و میموزا برای روز، و گل مریم، یاسمن و کهربا و نت های حیوانی برای شب مناسب ترند."

شرقی: این رایحه بسیار برای شب/عصر، مناسبت های رسمی و زمستان یا هوای سرد مناسب است. مونانژ می گوید "من آن را برای محل کار توصیه نمی کنم زیرا ممکن است آزاردهنده (تند و شدید) باشد و همچنین برای تابستان نیز بسیار شدید به نظر برسد. با این حال اگر با آن احساس خوبی دارید، آن را دنبال کنید".

چایپر: این ساختار را هم می توان با نت های تازه گلی و هم میوه برای استفاده در روز یا تابستان (مانند کوکو شنل مادمازل) یا با نت های شرقی برای استفاده در شب مخلوط کرد (مانند انجل نارسیس رودریگز).

 

عطرهای مشابه

عطری مشابه عطری که استفاده می کنیم را انتخاب کنیم یا روایح جدید را دنبال کنیم مونانژ میگوید: "به عقیده ی من روایح مشابه تکنیک بازاریابی است. حال آنکه این امر باعث می شود تصمیم گیری و خرید برای خریداران بسیار سخت شود و این درحالی است که هیچ تمایز واقعی برایشان وجود ندارد. من معتقدم اگر عاشق عطر هستید، باید به نت های اصلی بچسبید تا نسخه آنها، دنیای عطر بسیار بزرگ است، انتخاب رایحه ای جدید به جای نسخه متفاوت از رایحه ای که قبلاً می شناسید و دوستش دارید بسیار هیجان انگیزتر است".

 

یوهانا مونانژ

یوهانا مونانژ طراح رایحه با بیش از بیست سال تجربه است که با برخی از بزرگترین خانه های طراحی عطر همکاری داشته است. او همچنین بنیانگذار Maison 21G  نام تجاری "انقلاب شخصی سازی در عطرسازی هایته" است، پس به راحتی می توان گفت که او بینی دارد که رایحه خوب را فقط با نگاه کردن به آن استشمام می کند.

 

هر نت یا بویی شما را به نحوی تحریک می‌کند، هر چقدر در این کار تمرین کنید خرید عطر بدون استشمام کردن آسان تر می شود. وقتی به روایح به ویژه روایح انتزاعی می رسید، به آنها برچسب بزنید. بنابراین اگر بوی خاصی را تجربه کردید یک نام برای آن انتخاب کنید، شاید این بو شبیه بوی اتاق مادربزرگ شما باشد یا چوب خانه جنگلی، از این طریق بوها را به خاطر خود می سپارید و با آنها رابطه عمیق تری برقرار می کنید. بنابراین اگر تا کنون متوجه شدید کدام عطر را می پسندید با مراجعه به اطلاعات عطر درباره نت های آن تحقیق کنید. حتی با مشاوره با کارشناسان فروش می توانید به جزئیات بیشتر و دقیق تری برسید.

نظرات کاربران

نظر بدهید