بارگیری...
نت های حیوانی در صنعت عطر

نت های حیوانی در صنعت عطر

نت حیوانی به دلیل قدرت بینظیرش در تداعی و یادآوری، در بسیاری از عطرها یافت می شود؛ هرچند در ابتدا خوشایند به نظر نمی رسند، اما از آنجا که تفاوت های ظریفی را به رایحه و عطر اضافه می کنند اجتناب ناپذیر هستند. دسترسی به نت ها و منابع حیوانی برای مدت‌ها صرفا متکی به حیوانات بود، اما اکنون از طریق سنتز در لابراتورهای عطر تولید می شود تا از آزار رساندن به حیوانات جلوگیری شود.

نت های حیوانی در گذشته و در مصر باستان، برای مومیایی کردن بدن مردگان و همچنین برای خواص درمانی استفاده می شدند. گفته شده است کلئوپاترا از ترشحات مُشکین برخی حیوانات عطرهایی با قدرت شفابخشی می ساخت. نت های حیوانی تا قرن نوزدهم بسیار استفاده می شدند، اما به تدریج در سالهای بعدی و با ورود عطرهای تازه تر، سبک تر و گلی میزان ضرورت این نت ها کاهش یافت.

با پیشرفت صنعت عطرسازی و با توجه به گسترش روش های تولید عطر، نت های حیوانی اکنون به صورت های مصنوعی نیز تولید می شوند، بطوری که روند جدیدی در صنعت عطرسازی پیش گرفته شده که به دنبال آن نت های سبک هم مورد تمرکز بیشتری واقع شده که حتی گاهی نت های حیوانی را به پس زمینه می برند.

سیویت

گربه زباد یا گربه مُشکین (انگلیسی: سیویت civet)   که برای نشان دادن قلمرو خود روغنی معطر و مُشکین از غدد مقعدی خود ترشح می‌کنند. این ترشح‌های مشک مانند تند و زننده و در صنعت عطرسازی پرکاربرد است.

هایر رِیسیوم

هایر ریسیوم یا سنگ آفریقایی که از فضولات سنگ شده خرگوش کوهی در آفریقا تولید می شود، این مواد معطر پس از پاکسازی در صنعت عطرسازی بکار می روند.

مشک آهو

مشک آهوی نر، بسیار معطر و خوشبو، از غدد دُمی این حیوان حاصل می شود. آهویی که از گیاه بهمنین و سنبل خورده باشد بهترین مشک را تولید میکند و سپس مشکی که آهوی آن مر خورده باشد.

کاستوریوم

نام ماده ای خوش رایحه است که از یک جفت کیسه در نزدیکی مقعد هر دو جنس نر و ماده این حیوان تولید می شود. با ورود گروه بویایی چایپر به دنیای عطر، تقاضا برای کاستوریوم بالا رفت زیرا کاستوریوم رایحه ای حیوانی، گرم و کمی شیرین و چرم مانند دارد و به همین دلیل در عطرهای چرمی، عطرهای انیمالیک و عطرهای چایپر از آن به وفور استفاده میشود.

 عنبر سائل

عنبر ماده اي چرب، معطر، كدر، خاكستري و رگه دار است كه از روده يا معده ماهي عنبر به دست می آید. این ماده  در دستگاه گوارش ماهي عنبر به واسطه ترشحات سياه رنگ ماهي مركب است پس هر قدر این نهنگ از ماهي مركب بيشتري تغذيه كرده باشد، مقدار عنبر موجود در داخل دستگاه گوارش آن بيشتر است. برخلاف دیگر حیوانات برداشت عنبر سائل از بدن نهنگ عنبر بدون هیچ گونه آسیبی به بدن جانور انجام می‌شود.

 شانه عسل

از کندوی زنبور عسل تولید می شود، موم عسل در اتانول حل شده و اتانول تبخیر می‌شود تا شانه عسل بدست آید. سرولین ترکیبی از اسیدهای چربتر موم است و احتمالاً مسئول نت های مومی/چربی موجود در موم زنبور عسل می باشد.

ناخن پریان

"اظفارالطیب" یا ناخن پریان رايحه خوش و خاصيت درماني فراوانی دارد. نوعی حلزون با ظاهری همانند ناخن است که وقتی آن را می سوزانند بوی خوشی از آن پخش می شود.

کوآلا

بدن كوآلا به علت اين كه برگ اكاليپتوس مي خورد، بوي خاصی ساطع می کند كه بسيار مطبوع است ولي حشرات از اين بو متنفرند.

اردک

اردك يا "اردك مشك بوي"  از طريق غده ای در پشتش عطر خوشی ساطع می کند که ترشحات آن فقط در فصل تولید مثل خارج می شود.

سوسک

سوسک مشک به هنگام حس تهدید و خطر رايحه اي  مُشکین از خود تولید مي كند. ترشح این رایحه از طریق غدد قفسه سینه سوسک است و از طریق روزنه هایی که در قسمت انتهایی بدن سوسک، نزدیک به مفصل پاهای عقب قرار دارد، دفع می شود.

لاک پشت

لاك پشت مُشكی شرقی یا گلدان بو توانایی آزاد کردن رایحه مُشکین را از غدد لبه های لاک خود دارند. اين لاك پشت ها نیز در مواقع خطر رايحه ای مشکین از خود تولید می کنند.

تمساح

در اين نوع تمساح غده هایی وجود دارد که بوی خوشی تولید می کنند، این غده ها در هر دو گوشه ارواره و نزدیک خروجی جانور قرار دارد.

مار

نوعی از مارها نيز در حالت تدافعی رايحه اي چون بوي مشك از انتهاي دم خود خارج مي كنند که بسیار خوش رایحه است و در صنعت عطرسازی استفاده می شود.

گاو

از دیگر منابع تولید رايحه با منشا حيواني برخی گاوها هستند که در فصل جفتگیری نرها براي جذب ماده ها رايحه خوشي از خود تولید می کنند.

ماسك شرو

جونده ای شبيه موش است که عطری مُشكین از خود ساطع مي كند.

فيل

حیوان دیگری که در عطرسازی مورد استفاده قرار گرفته فیل است، از ترشحات فیل در حالت برانگیختگی رایحه ای شگفت انگیز تولید می شود.

نظرات کاربران

نظر بدهید