بارگیری...
نت های گیاهی در صنعت عطر

نت های گیاهی در صنعت عطر

نت های طبیعی مواد خام و معطری هستند که در طبیعت وجود دارند. این نت های طبیعی از درختان و بوته ها (با منشا گیاهی) و همچنین حیوانات (با منشا حیوانی) استخراج می شوند. به دلایل شکار بی رویه حیوانات ارزشمند در صنعت عطرسازی و در نتیجه خطر انقراض آنها، استفاده ی بسیاری از نت های حیوانی ممنوع شده اند. اما نت های گیاهی با توجه به انعطاف پذیری پرورش آن ها همچنان آزادانه در دسترس هستند، هرچند شیمیدانان در تولید نسخه‌های مصنوعی بسیاری از این نت های طبیعی به نتیجه رسیده اند که به میزان زیادی ساخت عطر را تسهیل کرده است.

نت های گیاهی

گیاهان مرکز صنعت عطرسازی هستند و اسانس‌های حاصل از گل‌ها، ریشه ها، دانه ها، برگ ها، ساقه ها، پوست و میوه ها را تامین می‌کنند. هر یک از این دسته های گیاهی در ترکیب با مواد مصنوعی یا طبیعی دیگر تبدیل به عطرهایی با پیچیدگی های فراوان می شوند. بعلاوه این دسته های گیاهی به تنهایی یا چندتایی گروه بویایی های متنوعی را تشکیل می دهند همانند گروه بویایی گلی که ترکیبی از گل ها است یا گروه بویایی چوبی که ترکیبی از ساقه و ریشه و برگ گیاهان است. گل ها، چوب ها و مرکبات رایج ترین خانواده های بویایی در این گروه هستند.

گیاهان معمولا با استفاده از فرآیند تقطیر اسانس گیری و روغن گیری میشوند تا در نهایت در ترکیبات متفاوت برای عطر و ادکلن ها مورد استفاده قرار بگیرند. علاوه بر آن، اسانس ها از الکل به عنوان وسیله حامل استفاده می کنند، پس برای تولید یک رایحه خاص یا عطر امضا یا رایحه ای جدید، تولیدکنندگان روغن‌های ضروری از گیاهان خاصی را به همراه الکل ترکیب می‌کنند. اسانس های مختلف رایحه های خاصی به این ترکیب عطری می دهند.

 

نت های گلی

گل ها حس طبیعی تری به عطر می دهند، غالبا به عنوان نت های ابتدایی یا میانی بکار می روند و گاهی در ترکیب با نت های دیگر رایحه های دراماتیک تر می سازند.

یاس یکی از نت های گلی محبوب با رایحه ای میوه ای است

یلانگ یلانگ حس گرمسیری بیشتری تداعی میکند

گل سرخ یکی از قوی ترین رایحه های گل در عطرسازی است

نرگس زمانی که با عصاره‌های دیگر ترکیب می شود، بعدهای متفاوتی از آن احساس می شود. اگر با گل‌های دیگر ترکیب شود حس تازگی را افزایش می‌دهد، و اگر با روایح تلخ و سنگین ترکیب شود بعد حیوانی خود را نشان می‌دهد.

گاردنیا یکی از خوشبوترین و محبوب ترین گل هاست

 

نت های چوبی

چوب ها با کیفیت خاکی، اغلب در پایه عطر بکار می روند و برای تقویت ماندگاری عطر بسیار مورد توجه هستند. اما در این میان، برخی نت های چوبی مانند چوب سدر و عود رایحه‌ای شیرین دارند.

 

نت های ادویه ای

ادویه‌ها برای افزودن قدرت و گرما به عطر اضافه شده و به زیبایی با نت‌های گلی ترکیب می‌شوند. نت های دارچین و جوز هندی عطر و شیرینی رایحه را افزایش می دهند، در حالی که نت های رزماری و ریحان فقط دارای خواص معطر هستند.

 

نت های میوه ای

میوه ها از آنجا که به خوبی با نت های دیگر ترکیب می شوند بیشتر به عنوان نت میانی مورد استفاده قرار گرفته، و به عمیق تر شدن عطر کمک می کنند، مثلا شاه توت عطری غنی و مشک‌دار تولید می کند، یا سیب و توت‌فرنگی حسی شیرین و آبدار به ما می‌دهند.

 

نت های مصنوعی

در واقع مواد شیمیایی هستند که توسط بشر ساخته شده و منشایی طبیعی ندارند. در مقابل، عطرهای طبیعی منشأ طبیعی دارند و فقط حاوی مواد گیاهی یا حیوانی هستند.

نظرات کاربران

نظر بدهید