بارگیری...
رایحه لیمو

رایحه لیمو

ماهیت روایح لیمویی

لیمو رایحه ای بسیار پویا، اسیدی و نشاط آور ارائه می دهد. روغن‌های ضروری موجود در شاخ و برگ و پوست میوه‌ لیمو، طعم و رایحه متمایز «لیمویی» را ایجاد می‌کنند. طعم و رایحه لیمو متمایز است اما فقط به میوه های لیمو محدود نمی شود. اسانس های موجود در برگ ها و پوست مرکبات شامل چندین ترکیب معطر است که بوی لیمو را القا می کند. بسیاری از گیاهان دیگر به غیر از مرکبات حاوی ترکیبات شیمیایی یکسانی هستند - از جمله دی لیمونن، سیترال (و ایزومرهای طبیعی آن نرال و ژرانیول)، سیترونلال و ترپن های مختلف - که ما به عنوان بوی مرکبات از شاخ و برگ یا گل درک می کنیم. ترکیبات و نسبت‌های مختلف این مواد شیمیایی طیفی از رایحه‌ها را تولید می‌کنند که همگی لیمو را در شدت‌های مختلف و نت‌های منحصربه‌فرد از گل تا میوه را نشان می‌دهند.

انواع روایح لیمویی

یوزو

این لیموی ژاپنی کوچک دارای رایحه ای لذیذ و بسیار پیچیده است، چند وجهی است، مثل اینکه از چندین مرکبات تشکیل شده باشد. این محصول حتی به صورت محلی گران و تولید آن بسیار کم است. اغلب باید توسط سازنده عطر از مواد خام دیگر تکثیر یا بازسازی شود.

لیمو ترش

لیمو سبز کوچکی که با ظرافت و بسیار انتزاعی عطرهای خانواده مرکبات را می پوشاند. همچنین به عطرها شخصیت و تسکین زیادی می بخشد. بوی آن به نوعی شبیه به طعم کوکاکولا است. برای استفاده در عطرسازی، لیمو ترش باید از طریق تقطیر (تنها مرکباتی که می توان از این طریق استخراج کرد) فرآوری شود. این رایحه بسیار مناسب برای عطرهای مردانه است، همچنین با عطر وتیور مطابقت دارد.

سیترون

این مرکبات شبیه به لیمو که از درختی به نام "درخت سرو" می آید، بسیار اسیدی است. با این حال، رایحه آن لطیف تر است. عمدتا از کشورهای مدیترانه ای و چین می آید و بیشتر در لوازم آرایشی استفاده می شود تا عطر.

وربنا

با رایحه ای لیمویی، ملایم و لطیف در عطرهای خانواده مرکبات استفاده می شود. با این حال این یک میوه مرکبات نیست، بلکه یک گیاه معطر است.

لیمو مایر

اگر تا به حال بوی لیمو مایر (Citrus x meyeri) را حس کرده اید، احتمالاً عاشق آن شده اید. این شیرین ترین و معطرترین لیمو است. در واقع، این ترکیبی است بین پرتقال ماندارین و لیمو.

برخی از محبوب ترین روایح لیمویی عبارتند از بادرنجبویه، ریحان لیمو، علف لیمو، شمعدانی با رایحه لیمو، آویشن لیمو، و دمنوش لیمو.

لیموهای صورتی طعمی تند و تلخ و همچنین رایحه ای غنی از لیمو دارند. برگ‌های سبز و سفید آن بسیار معطر هستند و در میان درختان لیمو از معطرترین برگ‌ها به حساب می‌آیند. لیموهای صورتی با افزایش سن کمتر اسیدی می شوند و طعم شیرین تری نسبت به لیموهای معمولی دارند.

خواص رایحه لیمو

تحقیقات اخیر نشان داده اند که عطرهای گروه مرکبات هم در رایحه و هم در طعم باطراوت، انرژی بخش، خوش طعم و تمیز توصیف شده و بسیار مورد توجه جوان ها و نوجوان ها هستند. عطر مرکباتی همچون لیمو شیرین و لیمو ترش می توانند اضطراب و افسردگی را کاهش می دهند، این گروه از رایحه ها حس بهار را تداعی می کنند و احساس جوانی  و انرژی شما را بر می انگیزد. رایحه لیمو  همان حسی را در شما برمی انگیزد که بعد از یک روز سخت کاری از نوشیدن یک لیوان شربت آبلیمو لذت می برید. عطر لیمو می تواند تمرکز و آرامش خیال را بالا برده و خشم و ناراحتی و اضطراب را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. لیمو ترش خاصیت ضد ویروسی و ضد میکروبی داشته و می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود بخشیدن گردش خون شود.

لیمو همچنین می توانند در پاک کننده های خانگی، صابون ها و پات پوری گنجانده شوند. بسیاری از گیاهانی که رایحه لیمو دارند به طور طبیعی دافع حشرات هستند و برخی از آنها در مواد دافع پشه گنجانده شده اند، در حالی که برخی دیگر (مانند بادرنجبویه) زمانی که برگ ها له شده و بر روی پوست مالیده می شوند، می توانند موثر باشند. و حتی اگر برای این کاربردهای عملی مورد استفاده قرار نگیرند، هنوز هم می‌توان از عطر تازه لیمو در حین کار در باغ لذت برد.

نظرات کاربران

نظر بدهید