بارگیری...
روایح، سیر کننده یا اشتها آور

روایح، سیر کننده یا اشتها آور

رایحه نقش عمده ای در درک طعم غذا دارند. ثابت شده است که روایح مرتبط با غذا باعث افزایش اشتها می شود و همچنین سبب ترشح بزاق و ترشح اسید معده و انسولین می شوند. توانایی افراد برای شناسایی یک رایحه به عنوان مربوط به غذا، و علاقه ی او به بوهای مرتبط با غذا، هر دو پاسخی منطقی است. تجربه مکرر بوها با طعم ترش و شیرین منجر به افزایش درجه بندی کیفیت حسی طعم برای بو به خودی خود می شود. مطالعات افزایش خوشایند رایحه های همراه با ساکارز را برای شرکت کنندگانی که طعم شیرین دوست دارند، و برعکس کاهش علاقه و افزایش تلخی رایحه های سازگار شده با کینین را گزارش می دهند. هنگامی که بوها در ترکیب با ساکارز در هنگام گرسنگی تجربه می شود، در صورت سیر بودن، اشتها افزایش نمی یابد، که نشان می دهد ابراز علاقه اکتسابی به بوها به وضعیت انگیزشی فعلی بستگی دارد. مطالعات دیگر گزارش می دهند که سیری خاص حسی با بوهای مرتبط با غذا دیده می شود. به طور کلی، این مطالعات نشان می دهند که هنگامی که یک رایحه در یک زمینه مرتبط با غذا تجربه می شود، آن رایحه توانایی تغییر اجزای آماده سازی و مرتبط با سیری را پیدا می کند.

روایح از نشانه های حسی غذا است که افراد را احاطه می کند و ممکن است باعث تصمیم گیری (غیر) آگاهانه و حتی منجر به (بیش از حد) خوردن شود، بنابراین درک بهتر تأثیر بوهای غذا بر واکنش های رفتاری بسیار مهم است. نشان داده شده است که قرار گرفتن در معرض بوی غذا باعث افزایش اشتها برای محصولات غذایی با خواص مشابه می شود: اشتهای خاص حسی SSA. این نشان می دهد که بر اساس برخوردهای قبلی با غذاها، یاد گرفته ایم که محتوای غذایی غذاها را از طریق حس بویایی خود تشخیص دهیم.

تاثیر روایح بر اشتهای افراد طی آزمایشی مورد بررسی قرار گرفت. سی و دو زن هلندی سالم و با وزن طبیعی در پنج جلسه آزمون شرکت کردند. در هر جلسه آزمون، آنها به مدت سه دقیقه در معرض یکی از پنج شرایط (روایح فعال و واضح که نشان دهنده مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات، پروتئین و چربی بودند و همچنین روایح کالری کم و شرایط بدون بو بودند) قرار گرفته و در موارد خاص (اشتها، ترجیحات غذایی و مصرف) مورد ارزیابی قرار گرفتند. قرار گرفتن در معرض بوی مرتبط با پروتئین بر تمایل به غذاهای پروتئینی و رتبه بندی اولویت برای این محصولات تأثیر گذاشت. با این حال، مصرف غذا تحت تأثیر بوی هم خانواده مواد غذایی قرار نگرفت. این امر نشان می دهد که قرار گرفتن آگاهانه در معرض بوی غذا ممکن است بیشتر بر اشتها تأثیر بگذارد، اما تأثیری بر مصرف بعدی غذا ندارد. علاوه بر این، به نظر می رسد اشتها که توسط نشانه های بویایی مشخص می شود، توسط کیفیت طعم تحریک می شود. تحقیقات باید نقش آگاهی را با جزئیات بیشتری بررسی کنند تا به طور کامل بفهمند که چگونه روایح ممکن است برای هدایت افراد به سمت انتخاب های غذایی سالم تر استفاده شوند. مثالهای دیگر برای این آزمایش قرار گرفتن در معرض بوی کوکی یا پیتزا به مدت 10 دقیقه بود که باعث افزایش گرسنگی و با ولع خوردن غذای آماده شد. به طور مشابه، قرار گرفتن در معرض بوهای شیرین، شور یا نان به طور مداوم اشتهای عمومی و اشتهای خاص حسی SSA را در طی یک دوره 20 دقیقه ای افزایش داد.

قرار گرفتن در معرض روایح خوش طعم غذا بر واکنش های اشتها تأثیر می گذارد، هم باعث افزایش مصرف غذا و هم مهار مصرف غذا می شود. احتمالاً بوی غذا پس از قرار گرفتن در معرض کوتاه مدت (حدود 1 تا 3 دقیقه) اشتها آور است، اما با گذشت زمان (حدود 10 تا 20 دقیقه) سیر کننده می شود. تلاش در یک مطالعه متقاطع، 21 زن بی بند و بار سن: 18-45 سال 18.5-25 کیلوگرم، به مدت 20 دقیقه در معرض هشت نوع بوی مختلف قرار گرفتند: پنج بوی غذا، دو بو غیر خوراکی و بی بو. همه بوها در یک اتاق آزمایش توزیع شدند. اشتهای عمومی و ترشح بزاق در طول زمان اندازه گیری شد. همه بوهای غذا به طور قابل توجهی اشتهای عمومی را در مقایسه با شرایط بدون بو افزایش دادند. بوهای غیرغذایی باعث کاهش اشتهای عمومی شدند. همه اثرات در طول زمان با در معرض بو قرار گرفتن تغییر نمی کند. بوهای شور اشتها را برای غذاهای شور افزایش می دهد، اما اشتها را برای غذاهای شیرین کاهش می دهد و بالعکس برای بوهای شیرین نیز چنین است. نه بوهای غذا و نه بوهای غیرغذایی بر ترشح بزاق تأثیر نداشتند.

روایح مطبوع غذا در حین و پس از قرار گرفتن در معرض آن اشتها آور بودند و در مدت 20 دقیقه سیر کننده نبودند. بوی غذا تأثیر زیادی بر SSA و تأثیر کمی بر اشتهای عمومی داشت. علاوه بر این، قرار گرفتن در معرض بوهای غذا باعث افزایش اشتها برای غذاهای هم خانواده، اما کاهش اشتها برای غذاهای غیر هم خانواده شد. ممکن است این فرضیه وجود داشته باشد که هنگامی که بدن برای دریافت یک غذای خاص با ترکیب درشت مغذی خاص آماده می شود، مصرف غذاهایی که بسیار متفاوت از غذاهای آماده شده هستند نامطلوب است. مطالعات دیگر گزارش می دهند که سیری خاص حسی با بوهای مرتبط با غذا دیده می شود. به طور کلی، این مطالعات نشان می دهند که هنگامی که یک بو در یک زمینه مرتبط با غذا تجربه می شود، آن بو توانایی تغییر اجزای آماده سازی و مرتبط با سیری را پیدا می کند.

نظرات کاربران

نظر بدهید