بارگیری...
در باب بازاریابی رایحه (1)

در باب بازاریابی رایحه (1)

علم بازاریابی رایحه

مغز ما کاملاً با رایحه تنظیم شده است. یک فرد بزرگسال می تواند 10 هزار بوی مختلف را تشخیص دهد و بدن ما هر چند هفته یک بار نورونهای رایحه ای تولید می کند تا اطمینان حاصل شود که از توانایی خوبی برخوردار هستند. برخلاف سایر حواس ما ، رایحه به جای پردازش اولیه، بلافاصله از طریق قسمت های مختلف مغز شما پردازش می شود.

شناخت فیزیولوژی نحوه پردازش رایحه مفید است زیرا پاسخ روانشناسی بو را در خود جای داده است ، جایی که همه چیز واقعا جالب می شود.

احتمالاً شنیده اید که بویایی بیشترین ارتباط را با حافظه دارد. خوب ، معلوم شد که در واقع درست است. هنگامی که قهوه صبحگاهی خود را عمیق می نوشید ، بوی آن دانه های تازه بو داده شده به قسمت هایی از مغز که مسئولیت پردازش احساسی و حافظه را دارند ، پرتاب می شود. به همین دلیل بو می تواند سریعتر از لمس لیوان قهوه داغ یا چشیدن اولین جرعه باعث ایجاد یک حافظه شاد شود.

دانشمندان تصور می کنند دلایل زیادی وجود دارد که بدن ما متفاوت از سایر حواس با عطر رفتار می کند. از شکار و جمع آوری غذا گرفته تا یافتن جفت سالم ، ارتباط بوها با خاطراتی که اشتیاق ، خوشبختی یا حتی ترس را برانگیخته است از نظر زیست شناختی برای انسان مفید است.

انسان ها هنگام پخش رایحه یک چیز دیگر را نیز باید در نظر بگیرند: زمینه اصلی. آزمایشات نشان داده است که گرچه رایحه ها برای مغز حیوانی ما مهم هستند ، طبیعت بسیار بصری ما می تواند با عطرها ادغام شود و تأثیر مستقیمی بر واکنش ما به عطرها بگذارد. نشانه های صوتی متناسب با رایحه ها نیز مهم هستند.

محققان برای درک مهم بودن زمینه بازاریابی معطر ، پیشنهاد می کنند که برچسب زدن به یک عطر خوب یا بد به اندازه خود رایحه مهم است. در یک آزمایش ، از افراد خواسته شد که بوی پنیر را استشمام کنند. به کسانی که به آنها گفته شد پنیر است از رایحه خوشحال شدند. اما وقتی محققان به سایر شرکت کنندگان گفتند که ظرف با استفراغ پر شده است (اگرچه آن هم پنیر بود) ، مردم با انزجار واکنش نشان دادند. یوهان لوندستروم روانشناس به این نتیجه رسید که "شما فقط با تغییر برچسب می توانید از حالت بسیار مثبت به حالت منفی بروید"

 

چگونه می توان از بازاریابی رایحه استفاده کرد

ممکن است فروشگاه شما منابع نایک یا سنگاپور ایرلاینز را برای ساخت رایحه های سفارشی با صنعت عظیم ScentAir نداشته باشد ، اما این بدان معنا نیست که شما نمی توانید از تحقیق و توسعه ای که بزرگان بودجه آن را تأمین کرده اند بهره مند شوید. درمورد مطالعاتی که نشانه هایی از چگونگی کمک رایحه ها به جذب مشتری مناسب برای محصولات و خدمات شما را نشان میدهد بخوانید. برخی از اقدامات جالب تحقیق ScentAir شامل موارد زیر است:

  • اگر به نظر می رسد عطرهای مطبوع با محصولات موجود در فروشگاه مطابقت دارد، در نتیجه عطرها می توانند بر رفتار خرید تأثیر مثبت بگذارند.
  • برعکس آن نیز درست است که اگر به نظر نمی رسد که رایحه با بافت فروشگاه مطابقت داشته باشد، مصرف کنندگان ممکن است از فضای خرده فروشی دور شوند (بنابراین رایحه ای را انتخاب کنید که برای برند شما منطقی باشد).
  • به نظر می رسد رایحه های طراحی شده توسط جنسیت نیز مهم هستند. رایحه "زنانه" در فروشگاه لباس زنانه به ایجاد قصد خرید مثبت کمک می کند.
  • یک بار دیگر ، اگر به نظر نمی رسد رایحه با جنسیت مطابقت دارد ، عکس آن درست است. همین مطالعه اذعان می کند که به همین دلیل فروشگاه های بزرگ بسته به نوع تمرکز محصول ، اغلب در مناطق مختلف فروشگاه ها رایحه های مختلفی را استفاده می کنند.
  • فصل را هنگام ایجاد رایحه های عطر در ذهن داشته باشید. در ماه دسامبر ، فروشگاه های فلفل فروشی با رایحه هایی که به مصرف کنندگان کریسمس را هنگام پخش موسیقی کریسمس یادآوری می کند، بازخورد مثبت مصرف کننده را نیز در پی خواهد داشت.

 

چرا خرده فروشان از بازاریابی رایحه استفاده می کنند

این ثروت علمی نشان می دهد که چرا خرده فروشان در بازاریابی رایحه سرمایه گذاری می کنند. فیزیولوژی و روانشناسی انسان اهمیت زیادی به حس می دهند و آن را سریع و عمیق به خاطرات مثبت پیوند می دهند تا بتوانیم آن تجربیات را تکرار کنیم - یا از خاطرات منفی جلوگیری کنیم.

این فرایندهای بیولوژیکی را با سایر حواس ما مرتبط کنید و خرده فروشان یک دستورالعمل برای توسعه آن تجربه مثبت تجاری دارند.

خوشبختانه برای خرده فروشان ، علم موجود در زمینه بازاریابی رایحه صرفا دانشگاهی نیست - خرده فروشان بزرگ مانند نایک دریافتند که بازاریابی رایحه در فروشگاه های خرده فروشی "قصد خرید را 80٪ افزایش می دهد". در یکی دیگر از آزمایش های بازاریابی رایحه در جهان واقعی ، بوی قهوه تازه دم در یک پمپ بنزین فروش قهوه را 300٪ افزایش داد.

همچنین نشان داده شده است که رایحه ها مشتریان را ترغیب می کند که مدت بیشتری در فضاهای خرده فروشی بمانند و بیشتر گشت و گذار کنند ، احساس کیفیت را در آنها بهبود بخشیده و حس گرمی از آشنایی را ایجاد کنند.

به نظر می رسد این علم با نمونه های واقعی خرده فروشانی که تغییر را بهبود می بخشند و مصرف کنندگانی که از طریق کانال فروش سفر می کنند، پشتیبانی می شود.

نظرات کاربران

نظر بدهید