بارگیری...
ارتباط حس بویایی با چاقی

ارتباط حس بویایی با چاقی

یک مطالعه در سال 2020 توسط مرکز پزشکی هافینگتون کالج پزشکی بیلور انجام شد که درک بویایی را با ذخیره چربی مرتبط کرد، تحقیقی که در ماه مارس در Nature Communications منتشر شد. با مهار یا فعال سازی ژنتیکی (از طریق کنترل نور) مدار عصبی بویایی در کرم های گرد محققان توانستند از دست دادن یا افزایش ذخیره چربی را افزایش دهند.

سرپرست پروژه دکتر آیزه سنا موتلو تصمیم گرفت تا پاسخ دهد که آیا امکان تغییر متابولیسم لیپید در کرم های گرد فقط از طریق تحریک نورون بویایی وجود دارد یا نه از طریق عادت های غذایی نیز ممکن است. موتلو به خبرنامه علوم اعصاب گفت که "وقتی ارتباطی با حس بویایی پیدا کردیم ، بسیار متعجب شدیم." از طریق دستکاری ژنتیکی، محققان تشخیص دادند که "سلول های عصبی از طریق یک مدار عصبی انتخابی و یک مسیر اعصاب و غدد درون ریز برای تنظیم مستقیم متابولیسم چربی" در کرم ها عمل می کنند.در این مقاله چگونگی آن مشخص شده است:

"احساس بویایی نقش مهمی در تنظیم تناسب اندام و بقای ارگانیسم دارد. نورونهای بویایی AWA و AWC با این عنوان شناخته شده اند که باعث تنظیم طول عمر ارگانیسم می شوند ، سلولهای عصبی بویایی AWB طول عمر باروری را در پاسخ به ورودیهای میکروبی تعدیل می کنند و اخیراً ، نورونهای بویایی AWC با کنترل پروتئازها در بافتهای محیطی ارتباط دارند. در اینجا ، مطالعات ما دریافتند که ادراک بویایی از طریق نورونهای AWC همچنین چربی محیطی [ذخیره چربی تا سطح چاقی] را به طور فعال تنظیم می کند. "

بدیهی است که هموستاز و زیست شناسی کرم ها با انسان بسیار متفاوت است ، زیرا C. elegans تنها دارای سه جفت نورون بویایی است که می توانند بوها را تشخیص دهند. گفته شده این تیم معتقد است که نتایج آنها بینش و امید را برای مطالعات گسترده فراهم می کند که ممکن است روزی به درمان درمانی مستقیم برای چاقی در انسان تبدیل شود. دکتر منگ وانگ ، استاد ژنتیک انسانی و مولکولی درBaylor  و همچنین کمک نویسنده این مطالعه گفت: " "یافته های ما دیدگاه جدیدی در مورد چگونگی تنظیم متابولیسم لیپیدها ارائه می دهد و ممکن است به درک این موضوع کمک کند که چرا برخی از مردم در برابر مشکلات متابولیکی مقاومت بیشتری دارند در حالی که دیگران آسیب پذیرتر هستند" او همچنین ادامه داد: "به عنوان مثال ، ما می دانیم که بیماران مبتلا به آلزایمر تمایل به مشکلات متابولیکی دارند. همچنین ، مطالعه ما نشان می دهد که بین رایحه هایی که هر فرد می تواند درک کند و استعداد او به چاقی ارتباطی وجود دارد. تحقیقات بیشتری نیاز است ، ممکن است برخی رایحه ها باعث تغییر در متابولیسم چربی و در نتیجه کاهش وزن شوند."بدون شک برای رسیدن به نتیجه گیری ، کار بیشتری در این زمینه لازم است ، اما این امر در موجی از تلاش های جدید قرار دارد تا دوباره به امکاناتی که بویایی برای ارائه دارو و روش درمانی می تواند ارائه دهد نگاه کند همچنان که مکانیسم های فعال و دست نیافتنی که در حس بویایی تاکنون پنهان بوده است.به نظر می رسد برخی از افراد از نتایج این مطالعه دچار سوءتفاهم شدند. به سادگی بو می تواند روی ذخیره چربی تأثیر بگذارد، همین. این بدان معنا نیست که افراد چاق قادر به بوییدن نیستند، در واقع این کاملاً برعکس واقعیت است. به عنوان مثال بسیاری از مطالعات دیگر طی سالهای گذشته با موشها (و حتی انسانها) انجام شده است. یافته ها این است: هرچه قدرت بویایی کسی قدرتمندتر باشد (یا بیشتر تحریک شود) ، احتمال اینکه از متابولیسم ضعیف تری رنج برده و حتی چاق باشد نیز بیشتر است. به عبارت ساده تر ، مسیرهای عصبی را کنار بگذاریم - طعم مستقیماً با حس بویایی ارتباط دارد ، و غذا فقط وقتی بوی آن را بتوانید حس کنید طعم بهتری دارد. افرادی که چاق هستند در حقیقت کاهش وزن و کاهش متابولیسم را تجربه می کنند. اگر نمی توانید غذا را احساس کنید ، ازخوردن لذت نمی برید. 

حس بویایی کلید لذت بردن از غذاهاست، بنابراین عجیب نیست اگر بدانید در آزمایش های صورت گرفته در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، موش های چاقی که حس بویایی خود را از دست داده بودند، دچار کاهش وزن شدند.

نکته شگفت آور پژوهش مشاهده این حقیقت بود که موش های دچار اختلال بویایی اگرچه به اندازه موش های سالم غذاهای چرب می خوردند، اما وزن آنها دچار کاهش میشد! و انواع دارای بویایی طبیعی، تا دو برابر وزن این موش ها چاق می شدند.

علاوه بر این، موش هایی که حس بویایی قوی تر از سایرین داشتند، از بقیه بیشتر دچار افزایش وزن می شدند. این نتایج نشان می دهد که بوی آنچه میخوریم ممکن است بر حجم دریافتی کالری بدن ما به صورت معناداری تاثیرگذار باشد. 

نظرات کاربران

نظر بدهید