بارگیری...
حمید مرآتی کاشانی

حمید مرآتی کاشانی

همانطور که هر چیزی دارای موسس و بنیانگذار یا بنیانگذارانی است، عطر و ادکلن هم از این قاعده مستثنی نیست و افرادی که امروزه در این عرصه دارای شهرت هستند، به عنوان طراحان و موسسان آنها به شمار می آیند. کار با عطر یک حرفه و پیشه با قدمت طولانی است که نیاز به طبع لطیف و مهارت خاصی دارد. این سابقه به ایامی باز می گردد که یونانی ها و رومی ها نوشیدنی های خود را با رز و بنفشه معطر می کردند و تقطیر سیستماتیک عطرها در قرون وسطی به وسیله دانشمندان مسلمان صورت می گرفته است. و همچنین زمانیکه تاجرهای ونیزی ادویه جات و عطرهای گردآوری شده از کاروان های آسیایی را به کمک کشتی ها و وسایل حمل و نقل آن زمان در سرتاسر اروپا توزیع می کردند.

عطر به عنوان یک ماده برای خوشبو کردن محیط در مراسم مذهبی مصریان مورد استفاده قرار می گرفت. در حقیقت در آن زمان استفاده از این مواد خوشبو کننده فقط مختص آیین ها و تشریفات مذهبی بود اما به تدریج از این مواد برای ساختن پماد برای تسکین و درمان زخم های پوستی هم استفاده شد.

در طول قرن هفدهم، استعمال بوی خوش و عطر کاملا در بین مردم به یک کار معمول تبدیل شد. دستکش های معطر در فرانسه به بازار آمدند و در سال ۱۶۵۶ بود که اولین صنف سازندگان عطر تاسیس شد. و شاید شما هم متوجه شده باشید که تولید بیشتر عطرها به کشور فرانسه بر می گردند و شاید از همین زمان بوده که استفاده از عطر در کشور فرانسه در مقایسه با سایر نقاط جهان به سرعت افزایش پیدا کرد. در حقیقت برای اولین بار در قرن هجدهم بود که در فرانسه عطر به صورت مایعی درون بطری های شیشه ای تزیینی به مشتریان عرضه شد و به این ترتیب بود که شیشه های عطر کم کم در بین مردم محبوبیت پیدا کردند. زمان گذشت و در قرن نوزدهم، انقلاب فرانسه به طور ناخودآگاه و ناخواسته موجب شد تا شور و شوق مردم کشور فرانسه برای استفاده از عطر کم شود. اما بعد از گذشت چند سال از این حوادث، مردم دوباره جرات یافتند که میل فزاینده شان را برای استفاده از کالاهای لوکس، منجمله عطر ابراز کنند. و به این ترتیب از آن زمان تا کنون بوهای جدید در شیشه های مخصوص عطر با طرح ها و بسته بندی های متنوع به بازار و به مشتریان عرضه می شود.

در میان افراد مشهور دنیای عطرسازی چهره های نام آشنای ایرانی هم به چشم می خورند . افرادی مانند بیژن پاکزاد و حمید مرآتی کاشانی. حمید مراتی کاشانی طراح صاحب نام و مشهور ایرانی الاصل کمپانی عطر سازی است. او در آلمان و از پدری ایرانی و مادری آلمانی متولد شد. از 2 تا 14 سالگی در ایران بود و سپس به آلمان بازگشت و کودکی و نوجوانیش تلفیقی از فرهنگ های غرب و شرق بوده است. علاقه مرآتی به عطر از زمانی شکل گرفت که اولین بار در نوجوانی برای مراسم گلاب گیری به زادگاه پدرش یعنی قمصر کاشان رفت و در مراسم گلاب گیری شرکت کرد. او آنقدر مجذوب آئین گلاب گیری شد که در همان روز ها تصمیم گرفت وارد عرصه طراحی عطر و ادکلن شود.

حمید مرآتی کاشانی طراح عطر شناخته شده ایرانی که برای شرکت عطرسازی فرمنیخ (Firmenich) سوئیس کار می کند و در کشور امارات، شهر دبی هم، برای این شرکت فعّالیّت داشته است. حمید مراتی کاشانی از معدود طراحان عطر ایرانی است که به شهرت جهانی دست یافته است و در بیشتر کارهای او رایحه های شرقی -oriental- که مواد اولیه آن اکثرا در خاورمیانه و ایران وجود دارد.

از نظر آماری در مورد کار این طراح مشهور دنیای عطر و ادکلن باید گفت که تعداد طراحی های حمید مراتی کاشانی تا کنون به ۱۸ عطر رسیده است.  برخی از این طرح ها دارای طرفداران خاص خود در دنیا هستند، مثلا از میان این تعداد مطرح شده از او، دو عطری که برای کمپانی مارلی طراحی کرده است دارای طرفداران بسیاری است. اولین آنها عطر مارلی پگاسوس است و دومی ادکلن لیتون مارلی است که در سال ۲۰۱۶ عرضه شد.

عطرهای حمید مرآتی کاشانی دارای تنوع زنانه و مردانه است و هر کدام طرفداران خاص خود را دارند که دو مورد از عطرهای مشهور مردانه در بالا اشاره شد و از میان عطرهای زنانه نیز میتوان به هالووین بلو دراپ و والنتینا رزا اسولتو اشاره کرد که از کارهای معروف حمید مرآتی کاشانی به شمار می روند. نام تعدادی از کارهای ایشان به این شرح است:

۱-هالووین بلو دراپ –Halloween Blue Drop

۲- اوریفلیم وی آی پی نایت –VIP Night از Oriflame

۳-مارلی پگاسوس-Pegasus – Parfums de Marly

۴-مارلی لیتون -Layton – Parfums de Marly

۵-مارلی دارسی -Darcy – Parfums de Marly

۶-والنتینا میر اسولتو –Valentina Myrrh Assoluto

۷-والنتینا رزا اسولتو –Valentina Rosa Assoluto

نظرات کاربران

نظر بدهید