بارگیری...
درمان نابویایی Anosmia

درمان نابویایی Anosmia

در سال جاری ، به دلیل بیماری همه گیر Covid-19 ، توجه به آنوسمی و سایر اختلالات بویایی به طرز چشمگیری افزایش یافته است. از دست دادن بو و چشایی ، به عنوان یکی از علائم قابل توجه عفونت ویروس کرونا ، تحت پوشش گسترده مطبوعات قرار گرفت. با این حال ، تاکنون هیچ کس توضیح نداده است که چگونه بعد از یک بیماری حس بویایی بهبود می یابد. آنها معمولاً می گویند دیر یا زود برمی گردد. من خودم در سال 2020 دو بار حس بویایی خود را از دست دادم و هر دو بار حس بویایی من خیلی زود بهبود یافت.

در طول یک سال گذشته ، من فهمیدم افرادی هستند که مدت زمان طولانی بویایی خود را از دست داده اند. به نظر می رسد این اتفاق اغلب می افتد ، و ابزارهایی وجود دارد که به شما امکان می دهد به طور سیستماتیک و موفقیت آمیز در بازیابی حس بویایی خود کار کنید.

پروفسور توماس هامل بیش از 10 سال است که به طور فشرده در مورد موضوع اعوجاج و از دست دادن بویایی در کلینیک گوش و حلق و بینی دانشگاه درسدن تحقیق می کند. او آزمایش می کند که آیا ورزش روزانه می تواند حس بویایی را بازیابی کند یا بهبود بخشد. او  به همراه پروفسور کارولین هوارت از بیمارستان Saint-Luc دانشگاه بروکسل ، در حال تحقیق بر روی حس بویایی و اثرات بیماریهای تخریب کننده اعصاب مانند آلزایمر هستند - و اکنون به طور فعال در حال مطالعه آنوسمی پس از Covid-19 هستند.

آنها یک پروتکل بهبودی را بر اساس ورزش منظم با مواد معطر ایجاد کرده اند و نشان داده اند که روش آنها برای بسیاری از بیماران کارساز است ، اگرچه به چگونگی از دست رفتن حس بویایی بستگی دارد. چرا؟ واقعیت این است که آنوسمی می تواند به دلایل مختلفی از بیماری های تنفسی و کووید گرفته تا آسیب های سر و بیماری آلزایمر ایجاد شود. بر این اساس ، تأثیر مثبت در گروه های مختلف بیماران متفاوت است و پس از یک دوره 12-36 هفته ای ، توسط 25 تا 60 درصد بیماران مشاهده می شود.

انجمن Anosmie.org به نمایندگی ژان میشل میلارد و هیراک گوردن ، با موافقت پروفسور هامل ، این پروتکل پزشکی را برای استفاده عمومی در خانه اصلاح کرد. تنها چهار تا شش ماده معطر آماده برای آزمایش ایمن و دو جلسه کوتاه هر روز ، صبح و عصر ، به مدت 12 تا 24 هفته لازم است. بیمار به نوبت تمام مواد را با رقت 2٪ (هر روز به ترتیب متفاوت) استشمام می کند ، و بر احساس خود به بو - 20 ثانیه برای هر ماده ، با یک دقیقه وقفه برای تنفس آرام بین مواد ، تمرکز می کند. بیمار با استشمام مواد ، احساسات خود را ثبت می کند. مهم است که قبل از استنشاق رایحه ها ، مواد را بدون دانستن نام آنها بو کنند ، بنابراین ادراک می تواند بوها باشد و نه از طریق نام مواد و خاطرات و عواطف مربوط به آنها.

برای شروع اتصال مجدد بینی و مغز معمولاً سه تا شش ماه طول می کشد. رئیس انجمن Anosmie.org ، ژان میشل میلارد ، خودش بعد از آسیب دیدگی یک آنوسمیست بود و توانست تا حدی حس بویایی خود را بازیابد. البته  پزشکان نمی توانند توصیه هایی را در مورد کیفیت مواد معطر ارائه دهند ، و فقط به کلمات "روغن های آلی" محدود می شوند. برند عطر Urban Scents تصمیم گرفته است با تولید کیت های عطر با کیفیت بالا برای این پروتکل از این تلاش پشتیبانی کند. مجموعه ای از مواد معطر توصیه شده توسط دکتر توماس هامل بسیار ساده است: روغن لیمو ، روغن میخک ، روغن گل رز و روغن اوکالیپتوس. Urban Scents این چهار روغن را با خیال راحت در تری اتیل سیترات رقیق می کند و روغن تار توس را به عنوان رایحه دودی اضافه می کند.

آموزش بویایی نه تنها برای مبتلایان به آنوسمی یا هیپوزمیا (از دست دادن ناقص بویایی) بلکه برای افراد سالم با حس بویایی طبیعی خصوصاً کودکان نیز مفید است زیرا به رشد و آموزش حس بویایی کمک می کند. افراد سالم می توانند غلظت را از 2٪ به 0.2٪ یا کمتر کاهش دهند تا میزان آستانه بویایی را آموزش دهند. آنها می توانند مواد دیگر را به مجموعه پایه اضافه کنند تا آنها را در عطرها تشخیص دهند.

می خواهم این مقاله را در مورد آموزش بویایی با نقل قول ران وینگراد ، مدیر مدرسه عطر IFF به پایان برسانم: "بویایی نه تنها شامل درک بوها ، بلکه خاطرات و احساسات مربوط به آن است. شما باید حس بویایی خود را به طور مداوم و با تمرکز بر بوهای اطراف آموزش دهید. برای توسعه هر مهارت - در ورزش ، رقص ، موسیقی ، بوییدن - تکرار مداوم یک ضرورت است. این یک فرایند یادگیری است ، نه یک نتیجه. سعی کنید امروز بهتر از هفته گذشته باشید.

"هنگام غذا خوردن: برای بهبود حس بویایی ، هشیارانه هرچه می خورید بو کنید ؛ قبل از اینکه چیزی بخورید ، ابتدا بگذارید بینی شما بو غذا را بو کند.

"هنگام خرید: وقتی برای خرید مواد غذایی ، لباس یا هر چیز دیگری می روید ، مورد را بگیرید و آگاهانه روی رایحه آن تمرکز کنید.

"هنگام راه رفتن: هوای اطراف و هر آنچه را که شما را احاطه کرده است ببویید و آگاهانه بر روی بوها تمرکز کنید. هر مکان و منطقه بوی خاص خود را دارد. تفاوت ها را فراموش نکنید.

"همه چیز به تمرین برمی گردد. نکته این است که مهم نیست که چقدر در کاری مهارت دارید ، فقط تمرین مهارت های شما را کامل نگه می دارد."

نظرات کاربران

نظر بدهید