بارگیری...
مجموعه هایی که رایحه سازمانی دارند

مجموعه هایی که رایحه سازمانی دارند

مجموعه هایی که رایحه سازمانی دارند در ابتدا انگشت شمار بودند ولی اکنون با گذشت کمتر از نیم قرن از ورود روایح به بازار و کسب و کار شاهد هستیم که روزانه به تعداد  مجموعه هایی که برندینگ خود را بر پایه رایحه بنا می کنند افزوده می شود. این اتفاق فرخنده هرچند به راحتی و به سرعت رخ نداد اما سریعاً در حال فراگیر شدن است، به طوری که بسیاری از کسب و کارهای کوچک هم در اندیشه استفاده از رایحه در مجموعه خود به طرق مختلف هستند.در ادامه از اولین مجموعه هایی که از رایحه سازمانی در کسب و کار خود استفاده کرده اند یاد می کنیم برندهایی که سردمداران بکارگیری رایحه سازمانی در تجارت هستند.

رایحه سازمانی در خطوط هوایی سنگاپور

رایحه سازمانی در خط شماره یک خطوط هواپیمایی سنگاپور به عنوان عطر اختصاصی و برند عطری آن برند در سال 1990ایجاد شد. ترکیب روایح بی نظیر گل رز، اسطوخودوس و مرکبات که توسط مهمانداران به عنوان عطر استفاده می شود، در بافت حوله های گرم آنها فرو رفته و در فضای کابین استشمام می شود. اهمیت و جذابیت این موضوع به این دلیل است که یک انسان قادر است تقریباً 10 هزار بوی مختلف را تشخیص دهد و یا حتی رایحه ای را با 65٪ درستی پس از یک سال به یاد آورد، در حالی که پس از سه ماه فقط 50٪ از تصاویر بصری را دارد.

"رایحه سازمانی که خطوط هوایی سنگاپور استفاده می کند تندترین و به یادماندنی ترین رایحه نیست، با این حال به محض قدم گذاشتن به داخل هواپیما  این عطر پتانسیل شروع یک سفر رویایی به  خاطرات روان و راحت را دارد،" نویسنده و متخصص برندینگ، مارتین لیندستروم همچنین اظهار کرد، "که همه این فعالیت ها منعکس کننده بارزترین خدمات مشتری و تلاشهای با کیفیت برند سنگاپور ایرلاینز است."

سایر خطوط هوایی نیز از این مدل پیروی کردند، مانند یونایتد با عطر امضای جدیدشان Landing و خطوط هوایی ترکیه با نام  TK1933 قابل توجه است. همانطور که خطوط هوایی سنگاپور پیشروترین شرکت هواپیمایی در جهان بود، تعجب آور نیست که صنعت برندسازی عطری را نیز هدایت کند.

رایحه سازمانی در هتل های Hyatt Place

رایحه سازمانی به سرعت به صنعت مهمان نوازی ورود کرد و در نتیجه بسیاری از هتل ها در حال استفاده و افزودن عطر به برندها و فضاهای خود هستند. در صنعت هتلداری، هتل های Hyatt فقط نمونه ای است از گروه بزرگی از هتل هایی که عطر امضای برندشان را اجرا کرده و آن رایحه اختصاصی را در فضای کاری خود پخش می کنند. در واقع، طبق گفته بلومبرگ، در سال 2015 هتل ها تقریبا 300 میلیون دلار در صنعت رایحه سازمانی خرج کردند. کارشناسان ادعا می کنند که صنعت رایحه سازمانی در هتل ها از سال 2015 تا سال 2020 با نرخ رشد سالانه تقریبا 3.6 درصد رشد کرده است. افزودن رایحه به برند شما می تواند باعث افزایش ادراک، یادآوری برند و کیفیت تجربه برندتان شود. برند عطر Hyatt Place  با نامSeamless   در حال حاضر در بیش از300  هتل در سراسر ایالات متحده ارائه شده است. ثابت شده است که این رایحه جنبه ای جدایی ناپذیر از برند Hyatt Place دارد و پیام و رسالت این برند تجاری را از طریق همان حس بویایی نشان می دهد.

رایحه سازمانی برای برند Abercrombie & Fitch

رایحه سازمانی اجرا شده برای یکی از برندهای محبوب ابرکرومبی و فیچ است، برندی که همیشه یکی از مارک های شناخته شده در بخش خرده فروشی مورد توجه و مطلوب نوجوانان می باشد. این برند لباس در فروشگاه خود رایحه ای قدرتمند و چند برابر بسیار قوی دارد، رایحه ای که به آن Fierce می گویند، آنقدر قوی بود که در بیرون فروشگاه و اطراف نیز استشمام می شد. طوری که فقط با دنبال کردن ردیاب بینی خود میتوانید متوجه شوید در نزدیکی یکی از آن فروشگاهها هستید. ابرکرومبی و فیچ A&F  تکنیک متفاوتی را برای عطر اختصاصی برندش و خوشبوسازی محیط در برابر برندهای های قبلی به نمایش می گذارد، به این صورت که ترجیح می دهد رایحه اش را به مقدار زیاد و با رویکرد "در صورت شما" پمپ کند. هرچند به طور کلی استفاده مقدار کمی عطر در فضای اطراف توصیه می شود، اما مخاطب هدف ابر Abercrombie پاسخ مثبت تری به این استراتژی "رایحه بیلبورد" داده است. این رایحه یادآور عاشقانه ها و سرخوشی های جوان کم سن و سال است، همانطور که مجله هفده می گوید، "آنجا بود که مغز شما را هنگام اولین بوسه خود شل می کرد."

رایحه سازمانی در A&F از این استراتژی رایحه بیلبورد و Fierce که بر نسل هزاره (متولدشدگان سال های 1980 تا 2000) در سال های نوجوانی شان سلطه داشت، یک قدم عقب برگشت. این برند برای تکمیل مرحله برندسازی خود رویکرد سنتی تری را با رایحه ای جدید در پیش گرفته است. همانطور که از رابطه Abercrombie با برندینگ عطری مشاهده می کنیم، رایحه ها ابزاری فوق العاده قدرتمند برای استفاده در برندینگ هستند. رایحه جنبه دیگری از برندینگ حسی را به تصویر می کشد که به اندازه هر تصویر یا هر صوتی مهم است.

رایحه سازمانی از بوی محصولات اپل

رایحه منحصر به فردی که به دنبال پروژه ای مطرح شد بوی محصولات اپل بود که برای اولین بار باز می شدند. یک گروه مشترک هنری مستقر در ملبورن که متشکل از هنرمندانی چون گاوین بل ، جارا د کوئیجر و سایمون مک گلین می باشد چند ماه پیش به مجموعه ای برخوردند که بدنبال کمک برای تولید رایحه ای بی نظیر برای نمایشگاه هنری آینده خود بود. رایحه ای که برای این پروژه درخواست شده بود، همان رایحه ای بود که هنگام باز کردن محصول تازه خریداری شده اپل از بسته بندی، رایحه متمایزی استشمام می شد. طرفداران برند اپل مطمئناً این بو را می توانند تشخیص دهند. رایحه خلق شده این مجموعه شامل بوی بسته بندی پلاستیکی پوشش جعبه، جوهر چاپ شده روی مقوا، بوی کاغذ و اجزای پلاستیکی داخل جعبه و البته لپ تاپ آلومینیومی است که مستقیماً از کارخانه ای در چین که در آن مونتاژ شده است آمده است. پروسه تولید این عطر با جلسه اولیه با مشتری، برای درک مفهوم و تأثیر مطلوب عطر آغاز شد. پس از مشخص شدن این رایحه، مواد لازم برای تهیه این عطر باید تهیه می شدند. رایحه درخواستی مشتری کاملاً غیرمعمول بود، بنابراین با تهیه کنندگان مواد عطری در جنوب فرانسه تماس گرفته شد تا نمونه هایی از عطرهای رایحه چسب، پلاستیک، لاستیک و کاغذ را ارسال کنند. سپس طراحان عطر از این نمونه ها به عنوان مواد تشکیل دهنده طیف وسیعی از عطرهای ترکیبی استفاده کردند. این مخلوط ها، هر کدام با دستور العمل های منحصر به فرد، سپس در آزمایشگاه مورد آزمایش قرار گرفتند تا در نهایت رایحه نهایی انتخاب شود. برای تکثیر این رایحه، یکی از محصولات بازنشده اپل (لپ تاپ) به آزمایشگاه عطر در فرانسه ارسال شده بود. آنجا سازندگان حرفه ای عطر از رایحه هایی استفاده کردند که مشاهده می کردند جعبه باز نشده اپل منبع نمونه ها بوده است. پس از اتمام پروژه، لپ تاپ همراه با رایحه یک مک بوک پرو Apple Macbook Pro برای مشتری ارسال شد.

این رایحه سازمانی برای طول مدت برپایی نمایشگاه هنری در ملبورن توسط پخش کننده پخش شد. رایحه جعبه گشایی اپل فقط برای استفاده در این نمایشگاه خاص ایجاد شده بود و خرید آن برای استفاده شخصی از هیچ فروشگاهی امکان پذیر نیست.

 

هرچند مواردی که معرفی شدند مجموعه های بزرگی بودند که به صورت کلی یا جزئی از امکانات رایحه سازمانی استفاده می کنند، اما کاربرد رایحه در سازمان فقط به صورت رایحه سازمانی نیست و به صورت گسترده می توان از امکاناتی که رایحه فراهم می آورد استفاده نمود. گاهی انعطاف کارکرد رایحه آنچنان زیاد است که برای مواردی همچون مثال زیر استفاده می شود.

رایحه در نمایشگاه نقاشی های معطر

از میان مجموعه هایی که رایحه دارند می توان به «بوییدن هنر: بوهای فانی در میان رنگ ها» اشاره کرد نمایشگاهی که می خواهد بینندگانش را در بافت بویایی مرتبط با هلند و سرزمین فلاندر در قرن هفدهم و آثار هنری شکل گرفته در این دوران غوطه ور کند. در این نمایشگاه حدود 50 اثر شامل تابلوهای نقاشی و طراحی و اشیاء هنری در کنار دستگاه های پخش کننده عطر قرار گرفته اند که با کمک پاها و فشردن پدال های زمینی فعال می شوند. این دستگاه های عطر قرار است آنچه روی دیوار می بینید را برای شما روشن تر کنند و حیاتی دوباره به آنها ببخشند. سوالات هیجان انگیزی در کنار این آثار برگزیده نقش بسته اند: آیا تا حالا به این موضوع فکر کرده اید که کانال آمستردام در 400 سال پیش چه بویی داشته است؟ اگر بتوانید یک اثر هنری را همزمان با نگاه کردن از طریق قوه بویایی هم حس کنید، آیا تجربه متفاوتی از آن نقاشی خواهید داشت؟ این نمایشگاه به شما نوید می دهد که می توانید بوهای خوشایند و ناخوشایند قرن هفدهم را در کنار هم استشمام کنید. هدف از برگزاری این نمایشگاه، کند وکاو و اکتشاف گری در جهت به تصویر کشیدن بوهای خوشایند و ناخوشایند در هنر قرن هفدهم است؛ مجسم کردن بوهای متعلق به جهان قدیمی تر، نقش عطرها در داستان ها، نوع استفاده از بوها در آثار هنری و همچنین نقش عطرها در ادراک حسی. اگرچه موضوع اصلی این نمایشگاه عطرها و بوها هستند و این نمایشگاه انواع بوها را برای استشمام کردن و لذت بردن در دسترس قرار می دهد، اما این خود آثار نقاشی هستند که بار اصلی نمایشگاه را به دوش می کشند. بهداشت و سلامتی،‌ دین و مذهب، تجارت و زندگی روزمره، همگی از مضامین اصلی نقاشی های برگزیده هستند تا بلکه از این طریق آشکار شود که رمزگان اخلاقی تنیده شده در پیرامون تجربه های بویایی زیبا، ناخوشایند، الاهی و روزمره چطور در شکل گیری پزشکی، مد، تجارت، ‌کلیسا و البته خود هنر نقش داشته اند.

نظرات کاربران

نظر بدهید