بارگیری...
قدرت رایحه در بازاریابی حسی

قدرت رایحه در بازاریابی حسی

بازاریابی حسی

بازاریابی و تبلیغات به شیوه سنتی و انواع آن را کم و بیش می شناسیم. اما اشباع و رقابت شدید در این زمینه سبب شده برندهای مختلف شیوه های نوین بازاریابی و تبلیغات را مورد استفاده قرار بدهند شیوه هایی که در آنها ضمیر ناخودآگاه افراد نشانه رفته است. همه ما همه روزه شاهد انواع تبلیغاتی هستیم که احساسات ما را با بازاریابی حسی Sensitive marketing مخاطب قرار می دهند.

بازاریابی حسی، روشی در بازاریابی است که بتواند حس مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد، هدف را به آنان تلقین کرده و از طریق احساس، مشتری را ترغیب به خرید محصول و استفاده از خدمات کند. با این نوع بازاریابی علاوه بر این که ذهن هیجانی مخاطب مشغول می شود، شناخت و تجربه او نسبت به حس مشابهی که با دیدن تبلیغ می گیرد را هم فعال می کند. پس از حواس پنجگانه انسان می توان برای آماده سازی یک پلن بازاریابی موفق کمک گرفت. عموما از دو حس شنوایی و بینایی مخاطب استفاده می شود، بنابراین سعی کنید برای ایجاد تمایز و جذابیت حواس دیگر هم را هم به چلش بکشید. حواس پنجگانه در بدن یک انسان باعث بهتر زندگی کردن می شود. همانطور که بوی یک گل، زیبایی یک منظره، دلنشینی یک موسیقی، مزه یک غذای داغ و ظرافت یک لباس را حس می کنید، این ها حواس پنجگانه انسان است. برای این نوع بازاریابی دست شما باز است. تنها به تبلیغات غیرمستقیم روی نیاورید. برای داشتن یک بازاریابی حسی موفق می توانیم از انواع این حس‌ها و هوش مصنوعی کمک بگیریم و مخاطب را تشویق به انتخاب برند مورد نظر کنیم. دنیای بازاریابی به دنبال چالش های جدید برای برقراری ارتباط بهتر با مخاطب است. یکی از این چالش های بازاریابی حسی برای استفاده از ناخودآگاه مشتری پر کردن حواس او از نام و برند است. برای مثال براحتی می توان از رایحه یا طعم برای یادآوری محصول خود در ذهن مشتری سود جست. مغز انسان بانک افکار است و تا وقتی افکار انسان در جریان باشند فعالیت های تبلیغاتی از آنها به نفع خودش استفاده می کند. گاها تبلیغات فرد را از کالا دور می کند و ارزش مستقیم و غیرمستقیم برای فرد می سازد. تبلیغات با استراتژی های درست افکار را جهت داده و بر آن سلطه می یابد. نتايج صريح اين روش، تقويت ارتباط با محصول، افزايش سطح وفاداري مشتري و در نتيجه يك رويكرد استراتژيك بلندمدت به دستيابي و حفظ سهم بازار است.

ویژگی ها و مزایای بازاریابی حسی

  1.  موجب تبلیغات دهان به دهان می شود.

  2. تقویت ارتباط با برند موجب بالا رفتن سطح وفاداری مشتریان می شود و در نتیجه یك رویكرد استراتژیك برای برند به دنبال دارد.

  3. کسب، حفظ و توسعه سهم بازار

قدرت حس بویایی در بازاریابی حسی

تاثیر حس بویایی بر بازار محصول و خدمات بر اساس تحقیقاتی کاربردی نشان داده شده است. تمرکز بر حس بویایی افراد نه تنها باعث جذب مشتری بلکه تبدیل مشتری ساده به مشتری وفادار می شود و علاوه بر آن باعث شناساندن برند و محصول با نشانه هایی همچون رایحه سازمانی می گردد. همچنین با توجه به فعالیت های گسترده ای که در زمینه رایحه سازمانی و عطر/ادکلن های تبلیغاتی انجام می شود، میتوان با اطمینان روی این حس مشتریان سرمایه گذاری نمود و قبل از هر یک از رقبا از بازاریابی حسی نوینی بهره گرفت.

قدرت حس بویایی بر قدرت رایحه ای که انتخاب می شود استوار است، بدین معنا که چنانچه از قدرت رایحه بصورت رایحه سازمانی استفاده می کنید یا بصورت هدیه رایحه خود را در اختیار مشتریان قرار می دهید تفاوتی ندارد، رایحه ای که انتخاب می کنید مهم است. رایحه منتخب شما می تواند به عنوان زبان برند شما عمل کند، در واقع باید با محصول و خدمات شما ارتباط داشته باشد تا بتواند به محض استشمام آن در هر جایی شما را به یاد مخاطب بیاورد. در عین حال باید آنچنان جذاب باشد که به سوی خود مخاطب بسیاری جذب کند.

رایحه از آنجا که دیده نمی شود و صدا ندارد بصورت نامحسوس در ناخودآگاه مشتری می نشیند تا در وقت مناسب او را برای خرید محصول و استفاده از خدمات ترغیب کند. از آنجا که تبلیغاتی حسی بر پایه حس بویایی دیده نمی شود نباید تاثیر و قدرت آن را در تبلیغات و بازاریابی انکار کرد، پس هر آنچه برای تبلیغات برند خود در نظر دارید رایحه در جهت حس بویایی را هم بگنجانید تا از تاثیرات آن بر فروش و سهم خود از بازار بهره مند شوید.

نظرات کاربران

نظر بدهید