بارگیری...
قدرت رایحه در تبلیغات

قدرت رایحه در تبلیغات

بررسی قدرت رایحه اهمیت آن را در تبلیغات ثابت می کند. بویایی از میان همه حواس ها احساسی غیر قابل اجتناب است که به اندازه گیری محیط اطراف به افراد کمک می کند، و پاسخ های غریزی و احساسی بر می انگیزاند. رایحه می تواند یک مکمل بازاریابی قدرتمند باشد که قدرت بصری را افزایش داده و ثابت کرده است که در نتیجه آن فروش نیز بیشتر می شود. بر اساس تحقیقاتی که دانشگاه سنت گالن انجام داده است اثبات گردید استفاده از رایحه در بازاریابی می تواند تا 19٪ درک پیام تجاری و تا 10٪ فروش را افزایش دهد، به این معنا که وجود رایحه در انواع محصولات در ابتدا باعث درک بهتر خدمات برند می شود و پس از آن سبب می شود مخاطب با تمایل بیشتری نسبت به خرید و استفاده از آن محصولات واکنش نشان دهد. علاوه بر این به گفته دانشمندان وقتی یک تصویر را می بینیم اگر آن را با رایحه ای مشخص مرتبط کنیم مدت طولانی تری آن را به یاد می آوریم.

در نتیجه رایحه نوعی ارتباط موثر ایجاد می کند که باعث پذیرش و یادآوری نام تجاری می شود، فعالیتی که در محیط های تبلیغاتی بسیار مورد استقبال واقع شده و هم اکنون نیز اشباع شده است. تبلیغات خارجی در محیط باز یک انتخاب طبیعی برای محصولات دارای رایحه است، در حالی که یکپارچه سازی رایحه برای این محصولات باعث می شود که در بین محصولات صرفا بصری بیشتر برجسته شوند. اما به طور کلی افزودن عناصر صدا، بینایی و چشایی می تواند یک تجربه چند حسی قدرتمند و همه جانبه ای ایجاد کند. لازم به یادآوری است که تجربه همان چیزی است که به رایحه معنا می بخشد و خاطره ایجاد می کند، بنابراین انتخاب رایحه مناسب و متناسب با پیام و نام تجاری برند ضروری است.

رایحه در تبلیغات برای برندها به دسته محصول بستگی دارد. اما در هر صورت برای همه دسته ها استفاده از رایحه، محصول را به سطح بعدی تجربه همه جانبه منتقل می کند که باعث توجه و قصد خرید مخاطبین می شود. بسته به هدف برندها می توان به روش های مختلفی این محصولات خوش رایحه را تولید کرد. برندهای غذایی از رایحه برای افزایش آگاهی از یک محصول جدید استفاده می کنند و تجربه مختصری از محصول را به مخاطب ارائه می دهند، زیرا استفاده از یک روش هوشمند باعث تحریک جوانه های چشایی و ذخیره آن می شود.

برای اهداف تبلیغاتی، آزمایش و نمونه گیری های زیادی برای کمپانی های عطر مورد آزمون و خطا قرار می گیرد و همین کمپانی ها محصولات دارای رایحه را به بهترین نوع خود تبدیل می کند. به همین ترتیب برندهای دارای ویژگی های رایحه مانند کالاهای خانگی یا اتومبیل ها، به همان اندازه از پخش کننده های بو بهره مند می شوند. علاوه بر آن صنعت گردشگری نیز از ابزار فعال شده با رایحه برای انتقال مخاطبان به مقصد استفاده می کند. بوی اقیانوس یا جنگل که افکار مثبت و آرامش بخشی را برانگیخته، واکنش تداعی کننده و عاطفی نسبت به یک مارک تجاری را ایجاد می کند.

نظرات کاربران

نظر بدهید