بارگیری...
سیر عطر در فرانسه

سیر عطر در فرانسه

عطر و عطرسازی در جهان به عصر باستان باز می گردد. در ابتدا شرقی های یونانی و اعراب به دلایل مختلف از مواد معطر استفاده کرده، سپس در چرخه تغییرات توسط مصریان و رومیان درآمده، اما عطرسازی و استفاده از عطر در فرانسه اوج گرفت. فرانسه با اولین جرقه های شناخت و تولید مواد معطر به سرعت با عطرهای متنوع تسخیر شده و موقعیت برجسته ای در این زمینه پیدا کرد، جایگاهی که تاکنون آن را حفظ کرده است.

فرانسه و کشورهای غربی در قرن دوازهم با مواد معطر همانند گل رز که ایرانی ها 2000 سال پیش کشت می کردند، آشنا شدند. در آن قرن نظامیانی که از کشورهای شرقی باز می گشتند این مواد معطر را همراه می آوردند. در عبور از کشور ایتالیا این مواد معطر مصادره می شد و این باعث شد ایتالیا برای مدتی به عنوان پایتخت عطر شناخته شود. در همان زمان فرانسوی ها مشغول معطرسازی دستکش های چرمی بودند دستکش هایی که در آن زمان بسیار مد شده ولی بوی بد چرم دباغی شده شان آزار دهنده بود.

عطرسازی در فرانسه به قرن چهاردهم باز می گردد. پس از آنکه انحصار کردن مواد معطر توسط کشورهایی همچون ایتالیا شکسته شد کشتی های اروپایی شروع به حمل مواد خام معطر از کشورهای شرقی همچون هند و چین کردند. فرآیندهای خیساندن و تقطیر آن مواد معطر در اواسط قرن چهاردهم گسترده شد. در سال 1370 اولین عطر ساخت فرانسه تولید شد، و این آغاز تجارت عطر در فرانسه بود، هنر جدیدی که مدتها رونق داشت.

فرانسه پیش از پایان قرون وسطی جایگاه معتبر خود را در عطر سازی به دست آورده بود، موقعیتی که با سقوط امپراتوری روم از دست رفت. همچنین لازم به ذکر است تا سال 1528 "عطر" در زبان فرانسه مورد استفاده قرار نگرفت.

عطر در پاریس فرانسه در قرن شانزدهم مد شد و مجریان دستکش های معطر جایگاه ویژه ای به دست آوردند، طوری که شهر گراس با مزارع وسیع یاس و رز شروع به انعکاس نشانه های پایتخت عطر کرد و در نهایت عطر فرانسوی به نمادی از تجمل و اعتبار در سراسر اروپا تبدیل شد.

فرانسه به دنبال معرفی خود به شناخته شدن تولید Grasse در خارج از قلمرو فرانسه نیز کمک کرد. Grasse  منطقه ای است که مواد اولیه معطر و محصولات نیمه آماده را برای تولید عطرهای اصیل تامین می کرد.

فرانسه در قرن هجدهم شاهد افزایش تقاضا برای عطرهایش بود. این دوران با بازگشت به بهداشت برجسته شد، لوازم آرایشی دوباره ظاهر شده و عطرهای سرد به نفع عطرهای معتدل حذف شدند. در سال 1724عطرسازان فرانسه شرکت خود را تاسیس کردند. عطاری حرفه ی خود را ثبت کرد و در سال 1791، انجمن طراحان دستکش های معطر منحل شد. پایان قرن 18 با انقلاب فرانسه مواجهه شده و منجر به کاهش استفاده از عطرها شد.

فرانسه ی پس از انقلاب اما مجدد شروع کرد و در قرن نوزدهم چندین خانه عطر فرانسوی را تاسیس کرد. عطر دوباره محبوبیتش را به دست آورد اما همچنان به سبک زندگی درباری تعلق داشت. در نیمه اول قرن استفاده از پودرهای معطر رواج داشت که به دلیل تنوع آنها به شدت همه گیر شده و شایعه شده بود. در سال 1830، فرانسه به مهد تولید عطر تبدیل شد و عبارت ساده "ساخت فرانسه" روی شیشه عطر کافی بود تا عطر را برندی معتبر جلوه دهد. در عطرسازی فرانسوی، استفاده از مواد طبیعی و باکیفیت و صنایع دستی مرسوم و قابل توجه بود. بخش دوم قرن نوزدهم با کشف مولکول های صنعتی که در عطرسازی کاربرد داشتند مشخص می شود؛ موادی مانند اتیل وانیلین یا مشک نیترات به دنیای عطرسازی وارد شدند. صنعتی شدن فرانسه در این دوران به رشد آن از اواخر دهه 1880 کمک کرد.

در فرانسه و در قرن بیستم این روند عطرسازی ادامه یافت. در سال 1905 عطری با نام "اورگانو" ساخته شد تا خانواده بویایی شرقی را که تاکنون کشف نشده بود، معرفی کند. بنابراین روایح شرقی با خلاقیت عطرسازان فرانسوی مواجه شد تا نوآوری باشکوهی خلق شود. در همین قرن بود که برندهای لوکس تصمیم به ماجراجویی در دنیای عطرها گرفته و خانه های مد شروع به عرضه عطر خود کردند. برند شنل Chanel "شنل شماره 5" را در سال 1921 ساخت که با نت های مصنوعی فراوان مشخص می شود. و گرلن Guerlain برای تایید روند شرقی در عطرسازی فرانسوی، Shalimar را معرفی کرد. پس از آن جو جنگ، توسعه عطرها را برای سالها مختل کرد تا پایان دهه 1940 که برند دیور با Eau Sauvage و بسیاری از ادکلن های دیگر وارد بازار شدند.

فرانسه از این پس شاهد انواع متفاوتی از خانواده های عطر شد، زیرا ترجیحات بویایی افراد متفاوت باعث ایجاد روایحی میشد که به همان اندازه خلاقانه هستند. برند دیور ادکلن پویزن Poison را در دهه 1980 با الهام از روایح شرقی ساخت و عطرهای جدیدتر به دلیل جستجو برای رایحه های سبک تر روز به روز متنوع تر می شدند. در آغاز دهه 1990، موگلر انجل Angel را روانه بازار کرد که سرآغاز سبک جدیدی از عطر بود. شیرینی رایحه های فرانسوی با قدرت رایحه های شرقی ترکیب شد تا ترکیبی ایده آل ایجاد کند.

عطر طی اعصار طولانی مسیر حرکت خود را به سمت کمال ادامه داد، همانند تاریخ، عطرها نیز غیر قابل لمس و گاهی زودگذر و فرار هستند. موفقیت عطرسازی فرانسوی به واسطه برندهای لوکس همچنان در حال ادامه و پیشرفت است. از عطرهای سبک گرفته تا عطرهای قوی تر همه سلیقه ها در عطرسازی امروزه جای می گیرند.

نظرات کاربران

نظر بدهید