بارگیری...
عناصر چهارگانه و عطر

عناصر چهارگانه و عطر

عناصر چهارگانه آنجا که ارسطو دریافت از تبخیر آب دریا آب خالص حاصل می شود، بیشتر به آن پرداخته شد. ارسطو در کتابی که درباره نظریه ای است که همه مواد را متشکل از چهارعنصراصلی (آتش، زمین، باد و آب) می داند و برای اولین بار توسط امپدوکلس در 450 سال پیش ازمیلاد ارائه شده، بحث کرده است. طبق نظریه ارسطو، با تغییر نسبت به این چهار عنصر در هر ترکیب، می توان تمام مواد دیگر را ساخت. نظریه فوق بعدها تا ارتباط مزاج انسان با فصول مختلف سال و عناصر گسترش پیدا کرد. در این نظریه از چهار مزاج اصلی انسان، بلغم، صفرا، دم و سودا نام برده شده است. با ترکیب دو به دوی این مزاج ها در مرزهای هر کدام، هشت مزاج به دست می آید که برخی از نظریه های آروماتراپی امروز پیرامون این هشت مزاج شکل گرفته اند.

چهار عنصر زمین یا خاک، باد یا هوا، آتش و آب این گونه تعبیر می شود که راهی دارند تا برکات خود را به ما بدهند، خصوصاً زمانی که انتظار نداریم. این عناصر روشی هستند که مادر طبیعت به ما اجازه می دهد زیبایی او را تجربه کنیم. چه غذایی از خاک و زمین باشد، چه نسیم ملایمی از باد و هوا که رایحه ای زیبا به همراه دارد، چه گرمای آتشین خورشید در یک روز سرد زمستانی، چه آبی که تشنگی ما را رفع می کند و یا باغ هایی که غذای ما را تامین می کنند را آبیاری می کند؛ این عناصر بخشی بزرگی از نیازهای روزانه ما هستند.

عنصر زمین تداعی عطر شن های خشک بیابان، طوفان های شن متراکم و شن های خنک و پر از مواد معدنی است. یک تجربه خام و همه جانبه که به محکمی زمین زیر پای انسان و به زیبایی آسمان بالای سر است.

عنصر آب طراوت بخش ترین، پاک کننده ترین و شفابخش ترین نیروی مادر طبیعت است. همچنین می تواند یکی از مخرب ترین آنها نیز باشد. آب قدرت بی نظیری بر زندگی دارد و توانایی حفظ و مصرف آن را هم دارد. باران و گلپر معادل رایحه دانه های شیشه ای آب هستند که از آسمان می ریزند. نوع شیرینی باران را می گیرد که طبیعتی کریستالی دارد و خنکی و حس آرامش الهی را تراوش می کند. آب ممکن است قدرتمند باشد، اما در باران و گلپر، نیرو را با خلوص عوض می‌کند.

عنصر باد از بین این چهار عنصر، عطر باد سخت ترین است. بسیاری از عطرهای آلدئیدی گازدار و پر از هوا راه زیادی را برای به تصویر کشیدن ایده باد پیموده اند، اما تعداد بسیار کمی از آنها واقعاً تصوری را ایجاد می کنند که هوایی است. عطر هوا نه یک گردباد است و نه باد طوفانی از دریا، در عوض نسیم تابستانی است که تا لبه آن با زیبایی گل‌ها بسته شده است.

عنصر آتش چیزی فراتر از شعله های آتش است، گرما است، انرژی جنبشی واکنشی. می سوزد، تابش می کند، سوسو می زند و با سرعت زیادی در حرکت است.

عطرها با ترکیبات و ذات خود و حسی که به همراه دارند تعبیر می شود نماینده همان چهار عنصر که با ترکیب دو به دوی آنها هشت مزاج شکل می گیرد، هستند. انواعی از عطرهای هم مزاج برای هر عنصر پیشنهاد می شود که بنا به سلیقه و خوشایند خود می توانید تشخیص دهید به کدام عنصر تمایل بیشتری دارید.

زمین (مدیتیشن): به ایجاد و تقویت قدرت درونی، زمینه روحی و جسمی، افزایش رفاه و شکیبایی کمک می کند. نت های غالب آن سدر، وانیل، ارس، کندر، یاس، پرتقال، و وتیور هستند.

آتش: به افزایش قدرت و انرژی مردانه کمک می کند. عنصر آتش قدرت و روحیه جنگجو ایجاد می کند، تعادل جنسی را تقویت می کند، به قطع رابطه با گذشته کمک می کند، محافظت و شجاعت را فرا می خواند. نت های غالب آن پرتقال، رزماری، فلفل، مرزنجوش، ریحان، آهک، و دارچین هستند.

آب (الهام بخش): کمک به تعادل انرژی های زنانه، برقراری تعادل عاطفی آرام، افزایش عشق، شفابخشی و آگاهی روانی، فراخوانی خرد معنوی از ویژگی های آن است. شمعدانی، چوب صندل، بابونه آلمانی، بابونه رومی، و یلانگ یلانگ از نت های غالب آن است.

هوا/باد (خوشحالی): به تحریک ذهن خودآگاه، افزایش ارتباطات و هوش و غلبه بر اعتیاد کمک می کند. نت های غالب آن اسطوخودوس، صنوبر، نعناع، هلیکریزوم، و مریم گلی هستند.

نظرات کاربران

نظر بدهید