بارگیری...
رایحه چرم

رایحه چرم

خانواده های بویایی هر کدام پالتی معطر و منحصر به فرد ارائه می دهند. در این میان، خانواده چرم به دلیل شخصیت فریبنده و جاودانه اش جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است. کشف رایحه چرمی به قرن ها قبل، زمانی که دباغی و چرمکاری بسیار مرسوم بود باز می گردد، و به طور شگفت انگیزی، طلوع جدیدی از عطرسازی را به ارمغان آورد. از نظر تاریخی رایحه چرم یکی از نخستین روایح در عطرسازی است و در این صنعت به قرن شانزدهم بر می‌گردد. ریشه این رایحه از دباغانی شروع می‌شود که دستکش های چرمی برای اشراف می‌ساختند. اما از آنجا که فرآیند دباغی بوی ناخوشایندی داشت، دباغ‌خانه‌ها محصولات چرمی خود را معطر می‌کردند تا روایح نامطبوع آن را بپوشانند. رایحه های چرمی ایجاد شده با دود، چوب، عسل و... در ترکیب با نت های آلدهیدی بسیار مطلوب شدند. این کشف الهام بخش عطرسازان شد و شروع به بازسازی و شبیه سازی این عطر در ترکیبات خود کردند. بنابراین، امروزه رایحه های چرمی را می توان با ترکیبات دیگر، و حتی ترکیبات گلی و ترد شناسایی کرد.

رایحه چرم همانطور که از نامش پیداست، بوی چرم را به یاد می آورد. از نت های تنباکو، چوب، چرم تشکیل شده است و اساسا به عنوان پایه ای برای عطرهای مردانه عمل می کند. در ابتدا، نت های چرمی با ضایعات چرمی که از ساخت چکمه برای ارتش روسیه به دست آمده بود، طراحی می شدند. عطرسازان گراس آنها را با پوست سوخته غان دم کرده و دباغی می کردند که منجر به بوی مشخص چرم می شد. سازندگان عطر به تدریج اسانس پوست درخت غان را جایگزین دم کرده چرم کردند که به یکی از مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت عطرهای مبتنی بر چرم تبدیل شد. با ناپدید شدن تدریجی مواد خام حیوانی و تغییر روندها در طول زمان، خانواده چرم به تدریج محو شده و به یک جنبه تبدیل شده است. نت های چرمی جدید ظریف تر و مخملی تر شدند.

رایحه چرم را از منابع طبیعی و حیوانی و البته بصورت صنعتی بدست می‌آورند؛ اما آن را با انواع نت‌ها مانند نت گل یا میوه‌های مختلف، مشک، نت‌های دودی و دیگر منابع حیوانی و گیاهی و چوبهای مختلف ترکیب می‌کنند تا به یک رایحه غنی و هیجان‌انگیز برسند. عطرهای این گروه به دلیل تلخی و رایحه خاصی که دارند اغلب مردانه هستند. رایحه چرمی شامل انواع نت های مختلف است. چرم گیاهی از مواد طبیعی مانند توس یا بلوط به دست می آید که ته بوی نرم و خاکی دارد. چرم حیوانی قوی تر است و از پوست حیواناتی مانند گوزن به دست می آید. چرم جیر دارای بافت مخملی است، در حالی که چرم مدرن از مواد مصنوعی استفاده می کند.

اولین رایحه چرمی که در تاریخ ثبت شد را برند سلطنتی کرید که تولید کننده دستکش چرمی بود تولید کرد، این رایحه روی دستکشهای پادشاه وقت انگلستان، که دستکش چرمی دوست داشت، استفاده شد.

انتخاب رایحه چرمی عالی نیاز به درک تفاوت های ظریف آن و نحوه ایجاد آن روی پوست دارد. استفاده از عطرهای چرمی در مناسبت های خاص یا عصرها توصیه می شود. از محبوب‌ترین‌ عطرهای چرمی می‌توان به دیور فارنهایت، توسکان لدر اثر تام فورد، کلی کاله از هرمس و مزون فرانسیس کورکجیان با کویر بلوگا اشاره کرد.

نظرات کاربران

نظر بدهید