بارگیری...
برجسته ترین طراحان عطر

برجسته ترین طراحان عطر

عطری که در دست می گیرید و با چندین اسپری روی پوست و لباس، استایل خود را کامل می کنید حاصل تلاش افرادی است که زمان و سلامتی خود را برای طراحی و تست این روایح دل انگیز گذاشته اند. آنچه از نت بندی عطرها، مواد طبیعی یا غیر طبیعی در عطرسازی و ماندگاری و پخش بو، در کنار سرد بودن و گرم بودن رایحه و غیره یاد می شود همه در ساخت آن عطر مورد توجه عطرساز بوده و هست. عطرسازی که دستاوردش را بصورت انواع تست های حساسیتی، ماندگاری، پخش، جذابیت رایحه و ... بارها و بارها روی خود بررسی کرده و هر بار برای بهبود رایحه فرمولاسیون آن را تغییر داده است.

صنعت عطرسازی پدید آمدن هر یک از عطرهایش را مرهون تلاشهای همین عطرسازان و پرفیومرهاست که به واسطه تجربه و دانش عطرهایی با کیفیت و ظریف طراحی کرده اند. در ادامه به معرفی مشهورترین افرادی می پردازیم که این جهان معطر را از آن ها داریم.

حمید مرآتی کاشانی پرفیومر و طراح ایرانی الاصل کمپانی عطرسازی فرمنیخ Firmenich است. آقای کاشانی را به دلیل غرور به ایرانی بودنشان و افتخار از حضور ایشان در میان چنین طراحانی، در ابتدای لیست قرار دادیم تا با خرسندی و در نهایت سربلندی به ادامه مطلب بپردازید. طراحی های آقای کاشانی، اغلب شرقی و با استفاده از مواد اولیه در خاورمیانه و ایران است که با توجه به شناخت و درک ایشان از این مواد دور از انتظار هم نیست. از جمله روایحی که آقای کاشانی طراحی کردند می توان مارلی پگاسوز و پل اسمیت اسنشال و والنتینا روزا اسولوتو را نام برد.

آلبرتو موریلاس Alberto Morillas متولد 1950 در سویل اسپانیا، فارغ التحصیل آکادمی هنرهای زیبا در ژنو است. سال 1970 بعنوان طراح رایحه وارد کمپانی فرمنیخ شد، و در سال 1977 خود را طراح عطر نامید. این عطرساز که به "آقای بینی" شهرت دارد، در سال 1998 لقب استاد طراحی عطر گرفت. آلبرتو موریلاس با بسیاری از برندهای محبوب همانند بولگاری، کارولینا هررا، جورجیو آرمانی، جیونچی، ایسی میاکه، کنزو، مارک جیکوبز، سالواتوره فرگامو و ... همکاری دارد و عطرهایی که طراحی کرده است به بیش از 181 عطر می رسد.

فرانسیس کورکجیان Francis Kurkdjian متولد سال 1969 در پاریس است، در سال 2001 با عنوان  طراح برتر برنده جایزه فرانسوا کوتی شد، فرانسیس 8 سال بعد با همکاری یکی از دوستانش برندی با نام Maison Francis Kurkdjiann راه اندازی کرده و علاوه بر آن با برندهای دیگری همچون ژان پل گوتیه و نارسیس رودریگز نیز همکاری داشته است. عطرهایی که مهر طراحی کورکجیان بر آن خورده است بیش از 135 عطر است.

ژاک کاوالیه Jacques Cavallier متولد سال 1962 در گراس فرانسه، از کودکی به همراه پدر و پدر بزرگش در آزمایشگاه ها حضور داشت و با رازها و فنون تقطیر به روش کروماتوگرافی آشنا شد و پس از آن کارش را در کمپانی Firmenich آغاز کرد. ژاک کاوالیه بیش از 119 عطر را برای برندهای بولگاری، ایسی میاکه و ژان پل گوتیه و بسیاری از برندهای دیگر طراحی کرده است.

فرانسیس دماکی Francois Demachy متولد کن فرانسه که بیشتر عمر خود را در گراس زندگی کرد. پدرش شیمیدان بود و او جا پای پدرش گذاشت. در سال 1971 فعالیت در صنعت عطرسازی را رسما آغاز کرد و در سال 2006 به عنوان طراح ارشد برند کریستین دیور انتخاب شد.

دومینیک روپیون Dominique Ropion زاده ی فرانسه و مشهور به طرح ایده های جدید می باشد. عطرهای وی همیشه مورد استقبال است زیرا روایح محبوبی طراحی میکند که در صدر پرفروش ترین ها نیز قرار می گیرد. او به عنوان طراح برتر سال، جایزه فرانسوا کوتی را در سال 2008 از آن خود کرد و تاکنون بیشتر از 105 عطر را طراحی کرده است. از برندهایی که حمایت دومینیک روپیون را دارند می توان به باربری، کاشارل، و لانکوم اشاره کرد.

تیری واسر Thierry Wasser متولد 1961 سوئیس است. در 20 سالگی و پس از دریافت مدرک دیپلم گیاه شناسی، وارد مدرسه عطر سازی جیوادان شد. واسر طراح اختصاصی برند گرلن است و تاکنون بیش از 104 طراحی عطر را انجام داده است.

ناتالی لارسن Nathalie Lorson در گراس فرانسه به دنیا آمد. او نیز پدرش شمیدان بود و به همین واسطه وارد این حرفه شد و پس از اتمام تحصیل ابتدا در سال 1987 به IFF و سپس در سال 2000 به کمپانی فرمنیخ Firmenich پیوست. ناتالی با 104 اثری که از او و دوستانش به ثبت رسیده است، از معدود طراحان زن موفق بشمار می رود. بسیاری از عطرهای برند بنتلی و لالیک از طراحی های او به شمار می رود.

پییر بوردون Pierre Bourdon متولد فرانسه، در سال 1971 با هدف فراگیری صنعت عطرسازی به Roure پیوست. بوردون را طراح خلاقیت و نوآوری لقب داده اند ویژگی که در 101 عطری که او طراحی آنها را به عهده داشت کاملا مشهود است.

مایکل آلمیراک Michel Almairac متولد سال 1953 در گراس فرانسه است. پس از فارغ التحصیلی از مدرسه عطر سازی Roure  طراحی عطر را آغاز کرد. او یکی از پیشروهای عطر سازی دنیاست طوری که برای ساخت 95 رایحه ای که طراحی کرد به سرزمینهای گوناگون سفر نمود. بسیاری از عطرهای برند BURBERRY نتیجه تلاش او است.

الیور کرسپ Olivier Cresp متولد گراس فرانسه در سال 1955است. بدلیل حضور خانواده اش در تجارت "مواد اولیه عطر" با عطرسازی آشنا شد و در نهایت به کمپانی عطر سازی فرمنیخ Firmenich پیوست. از نظر او مهمترین تاثیر برای یافتن ایده های جدید طراحی عطر، از بازگشت به دوران کودکی و یا یک حس آنی، یک مکالمه و یا قدم زدن در طبیعت نشات می گیرد. این عطرساز با برندهای مرسدس بنز، نینا ریچی، و والنتینو شناخته می شود و بیش از 94 عطر برای این برندها طراحی و تولید کرده است.

الیور پولژ Olivier Polge از گراس فرانسه، پس از فارغ التحصیلی کار عطرسازی خود را در شارابوت Charabot  گراس و سپس در ACM ژنو آغاز کرد و پس از آن با همکاری چند تن از طراحان مشهور، طراحی حرفه ای عطر را ادامه داد. در سال 2009 الیور پولژ به عنوان برترین طراح عطر سال برنده جایزه فرانسوا کوتی شد و درنهایت در سال 2010 بعنوان مدیر ارشد طراحی شانل منسوب شد. از میان 92 اثر به جا مانده از پولژ بیشتر آنها متعلق به برند شنل است.

کارلوس بنایم Carlos Benaim متولد مراکش است. در سال 2004 برای دستاورد های هنریش از جامعه عطر آمریکا جایزه دریافت کرد و در سال 2013 به عنوان مهندس شیمی و طراحی مطرح از IFF  لقب استاد گرفت. طراحی های  او به بیش از 89 عطر می رسد، از برندهای تحت نظر او کالوین کلین و رالف لورن می باشند.

کریستین ناگل Christine Nagel زاده ی ژنو سوئیس است، بعنوان محقق و شیمیدان به فرمنیخ Firmenich  آمد تا سال 2007 جایزه فرانسوا کوتی را به عنوان برترین طراح سال دریافت نمود. او نیز یکی از معدود طراحان برتر زن می باشد که تاکنون بیش از 89 عطر را طراحی کرده است.

نظرات کاربران

نظر بدهید