بارگیری...
نخستین شیمیدان و عطر ساز

نخستین شیمیدان و عطر ساز

اولین شیمیدان ثبت شده در جهان، زنی به نام تاپوتی Tapputi است، عطرسازی که وجودش بر روی لوحی با خط میخی مربوط به هزاره ی دوم قبل از میلاد در منطقه بین النهرین بابلی ثبت شده است. او به عنوان ناظر کاخ سلطنتی بین النهرین نقش قدرتمندی در حکومت و مذهب بین النهرین داشت. طبق این لوح‌های گلی تاپوتی در ترکیبات خود از گل، روغن و گیاهان به همراه قیر، مر و بلسان استفاده کرده است با این روش که قبل از تقطیر و فیلتر کردن چندین بار آن را با آب یا حلال های دیگر مخلوط کرد.

در فرمول‌های رایحه روی لوح‌های گلی، اطلاعاتی مانند نحوه انجام معاملات تاپوتی در ماه کامل و نحوه ارائه آن به ستارگان یک به یک وجود دارد. به عبارت دیگر نه تنها فرمول بلکه نحوه ساخت عطر نیز نوشته شده است. نحوه تقطیر آن، نحوه استفاده از آتش و آب، نحوه استراحت، نحوه دم کردن و فیلتر کردن آن، تا ریزترین جزئیات در لوح گنجانده شده است. در مجموع 27 صفحه ترجمه و تفسیر از دو لوح کوچک بیرون آمد. این انبوه اطلاعات از چنین لوح کوچکی به خط میخی بیرون آمد. در آن به بادرنجبویه، مر، گل رز و گیاهان گیاه شناسی اشاره شده است. سفر در زمان به صورت واقعی این بود که بتوانیم آن رایحه را در پایان کار حس کنیم.

عطر 3200 ساله تاپوتی، اولین شیمیدان زن تاریخ، بالاخره زنده شد. یکی از فرمول‌های رایحه‌ای که به زبان اکدی بر روی لوح‌های گلی نوشته شده بود، بازسازی شد. تیمی متشکل از 15 متخصص، مطالعاتی را به مدت سه سال برای کشف این فرمول 3200 ساله انجام دادند.

اخیرا در جزیره ی قبرس، باستان شناسان حداقل 60 شیشه ی عطر در یک عطاری قدیمی مربوط به 4000 سال پیش کشف کرده اند که ظاهرا قدیمی ترین عطرهای جهان می باشند الکیندی شیمیدان عرب در قرن نهم کتابی به نام "اصول شیمیایی عطر و عصاره گیری" نوشته است که شامل بیش از 100 دستورالعمل ساخت روغن ها و مایعات معطر، مرهم ها و جایگزین داروهای گران قیمت و همچنین 1077 روش برای ساخت عطر است. پزشک و شیمیدان حاذق ایرانی، ابوعلی سینا، نخستین بار فرآیند استخراج عصاره از گل ها به وسیله ی تقطیر را که امروزه رایج ترین روش عطرسازی است را انجام داد. او ابتدا این روش را روی گل سرخ پیاده کرد که عملا به تولید گلاب منجر شد.قبل از این کشف بزرگ، عطرهای مایع مخلوطی از روغن ها، پودر گل ها و گیاهان خشک شده بودند. در کتیبه ای به نام Harshacharita که مربوط به قرن هفتم بعد از میلاد می باشد نیز به استفاده از رایحه ی عود اشاره شده است. هر دو روش فوق ، تاثیر قابل توجهی در صنعت عطرسازی و پیشرفت های علمی غرب به خصوص در علم شیمی داشت. دانش عطرسازی در قرن چهاردهم با گسترش اسلام به اروپا راه یافت و نهایتا در سال 1370 میلادی یک مجارستانی، نخستین عطر مدرن را با روغن های محلول در الکل به فرمان ملکه الیزابت این کشور تولید کرد که در اروپا با عنوان Hungary Water شهرت یافت. هنر عطرسازی در دوره ی رنسانس پیشرفت چشمگیری داشت البته در ابتدا عطرها در اقشار مرفه مورد استفاده قرار می گرفت. از قرن شانزدهم، فرانسه به قلب عطر و ادکلن اروپا تبدیل شد و کاشت گل های متنوع برای اسانس در این کشور رونق گرفت. و تقریبا از قرن هجدهم کارخانه های صنعتی تولید عطر و ادکلن در منطقه ی Grasse فرانسه شروع به فعالیت کردند .

نظرات کاربران

نظر بدهید