در حالی که طعم ، صدا ، لمس و احساس برای برخی از برندهای تجاری مهم تلقی می شود، اخیراً حس بویایی در این نوع تلاش های حسی شرکت ها و مارک های بازاریابی پیشتاز است، عمدتاً به این دلیل که حقایق اثبات شده بیشتری از نظر آماری وجود دارند که از رایحه محیط به عنوان یک کاتالیزور برای افزایش سود و زیان پشتیبانی می کنند.
مزایای بازاریابی رایحه به خودی خود صحبت می کنند: 1) بویایی می تواند رفتار مشتری را پیش ببرد 2) رایحه های خوشایند مشتریان را در اطراف خود نگه می دارد 3) بوهای خوب باعث ایجاد تجربیات بهتر مشتری می شوند 4) روایح خاطرات ماندگاری ایجاد می کنند 5) رایحه می تواند بهره وری کارکنان را افزایش دهد 6) بازاریابی رایحه بوی خوبی به تجارت شما می بخشد
آن فروشگاه عطر بزرگ برای شیشه عطر 100 دلاری که به خودتان اسپری میکنید چقدر هزینه کرده است؟ پاسخ یکی از رازهای کوچک کثیف صنعت خرده فروشی است - با دلیل خوب.
تکامل مشترک بین گیاهان و حیوانات که منافع مشترکی برای هر دو گروه دارد نه تنها موجب پدید آمدن عطرهای پیچیده و منحصر به فرد در گیاهان شده بلکه در ایجاد رنگ و شکل شگفت انگیز گل ها نیز نقش داشته است. البته ما اطلاع نداریم که آیا همانگونه که حس بینایی زنبورها با انسان متفاوت است، حس بویایی و ادراکی که آن ها از عطر گیاهان دارند با چیزی که ما درک می کنیم متفاوت است یا نه.